Teixint roba, teixir coneixements
Escola L'Arenal de Llevant - Barcelona
Primària 3r Cicle
a8058416@xtec.cat
.
Col.laboradors
Pregunta essencial, repte o servei
Com pot la roba explicar qui som i el món en què vivim?
Propòsit del projecte
Amb aquest projecte pretenem fomentar l'interès, la reflexió i l'aprenentatge significatiu a partir d'una pregunta oberta que connecta amb els interessos reals dels alumnes. L'objectiu és afavorir la participació activa, estimular la curiositat i impulsar la construcció col·lectiva de coneixement. A través de l'anàlisi de les samarretes del Mundial i, posteriorment, del món de la roba, el projecte vol:
Descripció del projecte
Amb aquest projecte pretenem fomentar l'interès, la reflexió i l'aprenentatge significatiu a partir d'una pregunta oberta que connecta amb els interessos reals dels alumnes. L'objectiu és afavorir la participació activa, estimular la curiositat i impulsar la construcció col·lectiva de coneixement. A través de l'anàlisi de les samarretes del Mundial i, posteriorment, del món de la roba, el projecte vol:
Creació d’obres o productes
Per donar resposta al nostre repte, inicialment vam plantejar la creació d'una samarreta pròpia. No obstant això, en adonar-nos de l'impacte econòmic i ambiental que suposava, vam reformular l'objectiu per fer-lo més sostenible. Finalment, l'alumnat va redissenyar una samarreta que ja teníem, transformant-ne la forma, experimentant amb textures, aplicacions i tints naturals o tèxtils, creant així una peça única i personalitzada que aposta pel respecte al medi ambient i la creativitat.
Col·laboradors externs
Museo Téxtil de Terrasa
Disseny Hub Barcelona
Preguntes connectores
Què és la roba i la seva diversitat?
Com afecta la societat la roba i el gènere?
Com es confecciona la roba?
Quina és la sostenibilitat en la moda?
Com es pot comunicar la nostra roba?
Objectius d’Aprenentatge
Entendre la diversitat cultural a través de la roba, analitzar dades i presentar resultats de forma creativa i crítica.
Promoure el pensament crític sobre la roba com a expressió personal independent del gènere, fomentant el respecte i la diversitat.
Aprendre sobre tècniques de confecció, patrons i la importància de les mesures per crear peces de roba.
Fomentar la consciència ambiental i responsabilitat en el consum i producció de roba sostenible.
Desenvolupar habilitats creatives i comunicatives en la presentació de projectes de moda.
Reflexió
Hem aconseguit plenament el propòsit del projecte. L'alumnat ha mostrat molt d'interès i entusiasme des del primer moment. La pregunta inicial va generar curiositat i motivació per aprendre, i això es va mantenir durant tot el desenvolupament del projecte. Com a evidències, tenim les produccions finals dels alumnes, els debats rics que es van generar a l’aula, així com les metacognicions, on l'alumnat expressa haver descobert conceptes nous i haver gaudit molt del procés.