Projecte

Sucs naturals

Escola Ernest Lluch - L'Hospitalet del Llobregat

Infantil

a8067016@xtec.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
Infantil
Àmbits d’acció
Medi Ambient Salut i Benestar
Tecnologies Maker
Eines manuals
Durada
entre 25 i 35 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Que podem fer per prendre sucs saludables a l'escola?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat conegui els efectes negatius del sucre. Siguin capaços de proposar idees i alternatives a partir de les seves necessitats. Comprovin les idees inicials mitjançant el treball en grup a través de la observació i l'experimentació.

Descripció del projecte i de l’obra

A partir de la necessitat dels infants de saber per què no poden portar sucs de fruita processats a l’escola per esmorzar, iniciem un projecte perquè descobreixin els problemes reals de consumir tant de sucre. Organitzem una trobada amb una professional de la salut que proposa investigar, mitjançant experiments, les quantitats de sucre presents en diferents sucs processats. Organitzem juntament amb les famílies una tarda de fer sucs naturals. S'informa tota la comunitat educativa per conscienciar sobre la problemàtica del sucre a través de l'activitat dels berenars dels divendres a la tarda.

Creació d’obres o productes

Convidarem les famílies d'Infantil a participar en una tarda de preparació de sucs per als més petits. Per fomentar la participació dels alumnes de l’escola, organitzarem una tómbola on els nens i nenes podran tastar diferents sucs naturals i se’ls donarà un tiquet per la tómbola; el premi serà un exprimidor. Un dels ambients verticals del divendres estarà dedicat a la creació de sucs naturals, elaborats amb la fruita sobrant de l'esmorzar col·lectiu d'Infantil i del programa de fruita a l'escola de la Generalitat. Aquests sucs seran venuts a la paradeta gestionada per l'alumnat de 6è durant e

Col·laboradors externs

Per tal de descobrir quins efectes negatius té el sucre a la salut de les persones busquem una professional de la medicina, una pediatra, ens posem en contacte amb ella a través d’una carta per convidar-la a venir a l’escola a explicar-nos tot el que volem saber. Ens ajuda a saber que fa el sucre en el nostre cos i nosaltres la podem ajudar a difondre la informació rebuda a través de la cartografia del projecte.

Preguntes connectores

-Per què no podem portar sucs a l'escola?
-On s'amaga el sucre dels sucs?
-Què fem si ens agraden els sucs però no són saludables?
-Què passa amb els altres infants de l'escola?
-Què podem fer perquè els nens i nenes de l'escola prenguin sucs saludables?
-Què hem après amb aquest projecte?
-Com podem comunicar tot el que hem après?


Objectius d’Aprenentatge

1-Formular preguntes obertes per activar la curiositat i el pensament crític dels infants, identificar coneixements previs sobre els sucs processats i el sucre, amb la finalitat d'iniciar una investigació col·lectiva sobre la salut i l'alimentació saludable.

2-Observar i comparar diferents sucs per identificar la presència de sucre, reconeixent les característiques dels sucs amb sucre afegit i sense per desenvolupar habilitats d'observació i pensament crític per comprendre les diferències entre sucs naturals i processats.

3-Identificar fruites conegudes i tastades, i comprendre què és necessari per elaborar sucs saludables per desenvolupar habilitats de creativitat i col·laboració en la creació de receptes de sucs saludables, fomentant la consciència sobre hàbits alimentaris saludables.

4-Fomentar la participació activa de les famílies en activitats educatives, promovent hàbits alimentaris saludables per iniciar-se en la col·laboració comunitària.

5-Organitzar i gestionar una activitat participativa que impliqui als altres alumnes en la promoció de sucs saludables, utilitzant els recursos necessaris per a la preparació i distribució dels sucs amb la finalitat de motivar als altres alumnes a adoptar bons hàbits alimentaris mitjançant una activitat atractiva i participativa.

6-Argumentar la necessitat de promoure sucs saludables en els berenars de 6è, fomentant la participació activa dels infants en la presa de decisions que afecten la comunitat per afavorir la convivència i la col·laboració entre diferents grups d'edat, promovent hàbits alimentaris saludables.

7-Reflexionar de manera grupal sobre les etapes del projecte representades en els cartells, reconeixent les decisions preses i el seu impacte i resultat per comprendre el seu propi procés d'aprenentatge i identificar arees a millorar.

Reflexió

"Creiem que potenciarà la curiositat dels infants vers la presència de sucre en certs aliments que no s'ho imaginen". "Crearà consciència sobre els hàbits saludables poc coneguts pels infants". "Potser aquesta consciència passa a les seves famílies i intenten canviar alguns hàbits que tenen".