Soc el guardià/ana de la Terra
Escola Esteve Carles - Lloret de Mar
Primària 1r Cicle
972 36 53 29
.


Pregunta essencial, repte o servei
Com podem fer créixer les plantes en el nostre hort escolar?
Propòsit del projecte
Acompanyar a l’alumnat a plantar, regar i cuidar les plantes del nostre hort escolar amb paciència i estima. Així aprenem a ser responsables, a estimar i cuidar la natura a través de l’hort escolar.
Descripció del projecte i de l’obra
A través de l’observació, l’experimentació i la creació del nostre hort escolar, els infants descobreixen com són les plantes, què necessiten per viure i com cuidar-les. Investiguem, sortim al pati per observar, plantem llavors, fem cromatografies i portem un diari del seu creixement. Finalment, reflexionem sobre com seria el món sense plantes i la importància de tenir-ne cura.
Creació d’obres o productes
L’hort escolar es va crear a partir d’una pluja d’idees on els infants van decidir què plantar segons la temporada. Amb l’ajuda dels alumnes de 5è, es va preparar la terra utilitzant eines manuals (aixades, pales, rasclets) i compost. També vam comptar amb l'assessorament d’en Liberto Sánchez Crespo, expert en agroecologia i paisatgisme. Es va instal·lar un sistema de reg per degoteig, gestionat entre tots. Cada grup de classe té assignades tasques com regar i observar, seguint un calendari. Per identificar les plantes, els infants van crear cartells, i tot el procés s’ha recollit en un diari

Col·laboradors externs
Com a col·laborador extern, hem comptat amb la participació d’en Liberto Sánchez Crespo, professional amb formació en el grau mitjà d’Agroecologia i el cicle superior de Paisatgisme i Medi Rural, que ens ha acompanyat i assessorat durant diferents fases de l’hort, aportant coneixements tècnics i fomentant el vincle amb l’entorn i el món agrícola. I la participació dels alumnes de 5è com a col·laboradors actius: van ajudar a preparar la terra, plantar, regar i resoldre problemes de reg en períodes de tancament. A canvi, els vam ajudar a tenir cura de la seva part de l’hort.
Preguntes connectores
-Què sabem sobre les plantes?
-Què és un hort i per què és important?
-Quines plantes podem cultivar durant els mesos que dura el projecte?
-Quines eines i materials necessitem per cuidar l’hort?
-Com reguem les plantes i per què és important?
-Quins animals podem trobar a l’hort?
-Com podem identificar les plantes que hem sembrat?
-Què podem fer per observar millor el creixement de les plantes?
-Què hem après treballant amb l’hort?
Objectius d’Aprenentatge
-Creació i posterior manteniment de l'hort escolar per prendre consciència de la importància de les plantes.
-Reconèixer les característiques de les plantes per entendre el funcionament de l'hort, quines s'han de plantar , com i quan per aconseguir amb èxit reviure el nostre hort.
-Observar i interpretar canvis i continuïtats del medi per explicar els fets del passat i possibles fets del futur.
-Participació en converses, debats i presentacions per expressar idees, propostes i conclusions que contribueixin a l’enriquiment del projecte sobre les plantes. Per millorar l’intercanvi de coneixements, la construcció col·laborativa del saber i la presa de decisions per millorar el desenvolupament del projecte de les plantes i de l’hort.
Reflexió
El projecte ha estat un èxit transversal, integrant ciències, llengua, matemàtiques i art, i fomentant valors com la responsabilitat i la cooperació. Docents i famílies han destacat l'interès generat. L'alumnat ha mostrat gran satisfacció: "Hem après molt sobre l'hort" (Fernanda), "Ens ha fet il·lusió plantar enciams" (Ayman). "També han aplicat els aprenentatges a casa, com fer amanides" (Fatima) "o treure males herbes "(Riyad).