Projecte

Ràdio

Institut Marta Estrada - Granollers

ESO 2n Cicle

mrotllan@insmartaestrada.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
ESO 2n Cicle
Àmbits d’acció
Tecnologia i Comunicació Pau i Democràcia
Tecnologies Maker
Audiovisual Enregistrament digital de podcasts.
Durada
entre 35 i 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Què diries per la ràdio, en cinc minuts, per millorar el teu entorn?

Propòsit del projecte

El nostre propòsit és donar un espai a l’alumnat per sensibilitzar i promoure una acció transformadora dins del seu àmbit més proper, tot identificant problemes socials rellevants, i utilitzant una eina de comunicació universal i eficaç com és la ràdio.

Descripció del projecte i de l’obra

El propòsit és donar un espai a l’alumnat per sensibilitzar i promoure una acció transformadora del seu entorn i fomentar la consciència sobre temes socials rellevants. L’alumnat dissenya i executa un podcast de ràdio de tres seccions. La primera, sobre injustícies socials, pretén fer reflexionar sobre problemàtiques que afecten a la comunitat local o global. La segona, en anglès, vol posar en valor l'aprenentatge de les llengües estrangeres com a eina de comunicació global. L’última, l'entrevista ofereix una plataforma per donar visibilitat a persones de l'entorn amb experiències rellevants.

Creació d’obres o productes

Generació, enregistrament i llançament de podcasts. Documents parcials (escaletes, guions...)

Col·laboradors externs

Per a la realització del projecte la col·laboració amb agents externs és fonamental. El llançament el du a terme la mateixa Ràdio Granollers, que demana realitzar pòdcasts per emetre en directe dins d’un espai de la seva programació oficial sobre educació i les escoles de la zona. Per l’altra banda, es treballa amb una associació local de ràdio que dóna una formació a l’alumnat, en format píndoles, de com es fa una locució radiofònica, des de guió i escaleta fins a tècniques radiofòniques d’speech.

Preguntes connectores

-Com podem comunicar les nostres idees i interessos a través d’un programa de ràdio?
-Quins rols i tasques són necessaris per crear i dur a terme un programa de ràdio amb èxit?
-Com organitzen els programes de ràdio professionals els seus continguts per mantenir l’interès dels oients?
-Quines temàtiques poden captar l’atenció i ser interessants per al nostre públic?
-Com podem crear un programa en anglès atractiu i entretingut que capti l'atenció?
-Quins elements fan que una entrevista sigui interessant i efectiva en un programa de ràdio?
-Què podem aprendre de la visita a una ràdio?

Objectius d’Aprenentatge

-Comprendre i analitzar textos orals de programes de ràdio per fer-lo servir posteriorment com a model.
-Produir un programa de ràdio amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions del gènere discursiu.
-Gravar un programa de ràdio utilitzant una taula de mescles i editar-ne posteriorment el fitxer d'àudio per millorar-ne la qualitat, tot utilitzant aplicacions digitals específiques.
-Valorar críticament les dinàmiques d’interdependència entre diferents factors dins un món globalitzat per comprometre’s amb la construcció d’un món més solidari basat en la cultura de la pau.
-Comunicar-se oralment, sabent utilitzar un llenguatge fluid en anglès per a la locució amb la finalitat de millorar la comptència lingüística i la confiança en textos reals.

Reflexió

L’alumnat no només aprèn sobre aspectes comunicatius i tècnics de la ràdio, sinó que també connecta amb la formació d’un relat que pugui tenir una acció transformadora. Alumne "realment he descobert la meva vocació, m'he enamorat de la ràdio". Famílies: "els podcasts són interessants i tracten temes importants i que preocupen a l'alumnat".