Projecte

Melmelada de nespres

Institut Escola Àngela Bransuela - Mataró

ESO 1r Cicle

a8076157@xtec.cat

.

Share
Etapa/Cicle
ESO 1r Cicle
Àmbits d’acció
Tecnologia i Comunicació Salut i Benestar
Tecnologies Maker
Eines manuals
Durada
entre 25 i 35 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Què podem fer amb els nespres dels fruiters de l’hort?

Propòsit del projecte

Aquesta situació d’aprenentatge preten acostar a l’alumnat a la matemàtica que trobem a l’entorn del comptatge de peces de fruita, el pesatge, el volum, … i tot plegat per mesurar, dissenyar i construir una caixa de cartró per a fer-ne la distribució per les diferents aules. Amb el sobrant ens proposem fer melmelada, també per a l’autoconsum de l’alumnat i docents.

Descripció del projecte i de l’obra

Aquest projecte es duu a terme de manera transversal durant 3 setmanes a l’espai i temps de les matèries de ViP, Tecnologia i Matemàtiques. La pregunta essencial era simple “Què podem fer amb els nespres de l’hort?” A partir d’aquesta pregunta, s’ha anat desplegant el projecte que pretenia treballar els nombres decimals, els disseny 2D i l’elaboració de logotoips. En tres setmanes l'alumnat havien de recollir comandes, collir els nespres, fabricar les caixes i elaborar els logotips corresponents.

Creació d’obres o productes

Hem construit envasos de cartró a partir del disseny en 2D amb Tinkercad i tall amb el Plotter de Tall. Més enllà del contorn, hem volgut que incorporessin a la caixa el tall del logotip del seu equip, el nom del grup a quí va destinat l’envàs,... i tot allò que han cregut interessant posar-hi per tal de millorar-ne la presentació.

Col·laboradors externs

Algú de la comunitat que faci melmelades i ens pugui guiar en les receptes i pugui fer el buit en els autoclaus propis. Com que no s’ha estirat tant el projecte i no hi ha hagut excedent de polpa de nespra no s’ha arribat a fer melmelada.

Preguntes connectores

- Podem fer un seguiment del creixement del fruit mitjançant tècniques de dibuix naturalista?
- Perquè serveixen els envasos?
- Quines sortides hi donem als nespres?
- Una vegada collits, com ens els repartim?

Objectius d’Aprenentatge

- Realitzar correctament les operacions bàsiques amb nombres fraccionaris i decimals en diferents contextos. Realitza correctament els càlculs proporcionals proposats. Estudiar el cost de la producció de les melmelades i calcular-ne el seu preu de venda.
- Identificar els nombres decimals i saber relacionar-los amb els nombres fraccionaris i els percentatges. Realitzar els repartiments necessaris aplicant coneixements de divisibilitat.
- Realitzar correctament el pesatge i la recollida de dades dels nespres. Realitzar correctament el pesatge per l'elaboració de la melmelada. Realitzar correctament els càlculs proporcionals per l'elaboració de la melmelada.

Reflexió

Projecte satisfactori per alumnat i professorat, tot i no assolir tots els objectius (melmelades i logotips). La valoració global és molt positiva i ja es contemplen millores per a futures edicions. Cal que els docents dominin el maquinari del FaigLab. L’alumnat no mostra prou autonomia ni implicació (Glòria, docent Matemàtiques). Cal reforçar geometria i desplegaments en el disseny (Àngel, docent Tecnologia) i reforçar el disseny digital de logotips (Núria, docent ViP).