L’amor és de color de rosa?
Institut Montgròs - Sant Pere de Ribes
ESO 2n Cicle
insmontgros@xtec.cat
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Quines perspectives té l'amor? L'amor és uniforme o és divers?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat conegui diferents maneres d’entendre i expressar l’amor a través de la literatura, i desenvolupi la seva capacitat crítica per identificar i qüestionar representacions tòxiques o discriminatòries. Que sigui capaç de crear textos literaris personals amb intenció estètica i reflexiva, i que expressi les seves idees sobre l’amor des d’una mirada oberta, inclusiva i conscient del context social i cultural.
Descripció del projecte i de l’obra
En aquest projecte es treballaran diferents textos literaris i s'analitza un dels grans temes universals i recurrents: l'amor. L'alumnat aprendrà que aquests textos tenen, fonamentalment, una funció estètica. Això vol dir que no només s'escriuen per fer-se entendre, sinó també per crear continguts bonics a partir de la imaginació i la fantasia. Amb aquesta finalitat crearem peces breus teatrals, musicals i artístiques en les quals l'alumnat representarà la seva visió de l'amor, seguint les pautes del professorat.
Creació d’obres o productes
L’alumnat dissenya i representa una obra escènica col·lectiva basada en textos poètics i narratius propis, formats visuals i recursos dramàtics. Cada grup defineix com expressar el missatge sobre les relacions amoroses, amb llibertat formal i creativa. L’obra esdevé un canal d’expressió crítica, emocional i artística. Han representat les obres davant de les famílies en un teatre local. Han creat l'attrezzo necessari per a les representacions teatrals.


Col·laboradors externs
Hem fet ús del teatre del Centre Parroquial de Sant Pere de Ribes.
Preguntes connectores
¿Se pueden dibujar y poetizar los sentimientos?
¿Qué recursos nos ayudan a embellecer un texto?
¿Cómo damos sentido a los versos?
¿Es posible definir el amor?
¿Cuántos tipos de amor existen?
Sabem fer una història amb trets romàntics?
Això és amor?
What do we know about love in theatre?
What's love for you?
What do you know about English literature?
Com representaríeu l'amor?
Objectius d’Aprenentatge
Treballar la llengua literària en formats innovadors i allunyats dels habituals
Conèixer els diferents recursos estilístics en textos literaris.
Compondre una obra literària (una poesia) amb els recursos literaris treballats a l'aula I una estructura determinada.
Treballar la dicció i l'entonació a partir de la recitació de poesies.
Reflexionar, a partir dels textos literaris, sobre les relacions tòxiques i la vigència d'aquests textos malgrat la seva antiguitat.
Familiaritzar-se amb clàssics de la literatura del romanticisme i redactar textos literaris a partir d'indicacions específiques
Treballar la carta personal amb l'estructura formal i les convencions requerides.
Identificar les característiques bàsiques d’un text teatral i diferenciar-lo d’altres tipologies textuals i reconèixer els elements que intervenen en la posada en escena
Consolidar l’ús d’estructures descriptives i connectors bàsics (because, and, also, however...) en el marc d’un text adequat i coherent.
Mostrar comprensió dels continguts d’una cerca i adaptar-los a un format comunicatiu oral. Aplicar estratègies de presentació (entonació, pronunciació, suport visual i ordre dels continguts).
Identificar i utilitzar adequadament els elements propis del llenguatge teatral (diàleg, acotacions, personatges, escenes...).
Escriure textos dramàtics amb coherència, cohesió i creativitat, adaptats a una situació comunicativa concreta.
Aplicar recursos expressius i lingüístics que transmetin emocions, conflictes o idees a través del diàleg i l’acció. Treballar col·laborativament en la planificació, redacció i revisió d’un guió teatral breu.
Reflexió
Tenim els productes del trimestre (Poesia, text en prosa, carta informal, presentació) i l'obra del producte final. Els alumnes han après nou coneixement sobre el llenguatge literari i retòric i l'han aplicat. Tenim els textos i la funció final a final de trimestre, documentada en vídeo i fotos, com a evidència. Les famílies que van assistir a l'acte van veure com l'alumnat reflexionava sobre les toxicitats que poden aparèixer al voltant de l'amor (masclisme, control, violència...).