L’aigua és vida
Escola Mossèn Albert Vives - La Seu d'Urgell
Infantil
c5004140@xtec.cat
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Com arriben els PLÀSTICS als mars i als oceans i què podem fer els humans per evitar-ho?
Propòsit del projecte
Que els infants prenguin consciència que l’aigua és un recurs escàs i essencial per a la vida, i s’impliquin activament en la seva preservació generant una acció transformadora i entenent-ne el valor ecològic, social i cultural, i traslladant els aprenentatges a l’entorn escolar i familiar.
Descripció del projecte i de l’obra
L’alumnat analitza i descobreix les diferents característiques de l’aigua, l’entorn fluvial proper i l’impacte de la campanya realitzada per l’entitat “Per una Catalunya neta”, a partir d’activitats manipulatives i vivencials, en un context motivador i d’intriga, per despertar la seva curiositat i interès. S’han anat plasmant tots els aprenentatges en un mapa conceptual que anava evolucionant a mesura que s’ampliaven els coneixements. Les activitats s’han plasmat en paper, per tal de fer una síntesi i representació mental del que han après. Al final del projecte s’ha fet un vídeo divulgatiu.
Creació d’obres o productes
L’alumnat, amb l’ajuda dels mestres, realitza un vídeo al final del projecte, on es recullen les reflexions dels alumnes, extretes a partir de la pregunta essencial. L’objectiu de l’obra és fer difusió a la comunitat educativa de la importància de la preservació de l’entorn i del paper que hi podem tenir nosaltres. El vídeo es va penjar a la web de l’escola i se’n va fer difusió a les famílies, a partir de la plataforma de comunicació “dinantia” i a totes les aules de l’escola mitjançant la megafonia del centre.


Col·laboradors externs
Visita de la Deixalleria mòbil de la mancomunitat d'escombraries de l'Urgellet, per explicar-nos com es classifiquen els residus.
Conferència del Toni Olm, com a representant de la campanya “Per una Catalunya Neta” per explicar-nos l’acció de voluntariat que duen a terme, per netejar les lleres dels rius de la nostra comarca. Ens proposa alternatives per Reciclar, Reduir i Reutilitzar.
Visita guiada de les instal·lacions de la la depuradora de Montferrer, amb l’explicació de l’enginyera Nuri Ruiz, per conèixer el seu funcionament.
Preguntes connectores
Per conèixer les característiques:
Quines són les característiques de l’aigua?
En quins estats es presenta?
Per conèixer el problema i la realitat propera:
On trobem aigua a la natura?
On s’emmagatzema per poder-la beure?
Per què l’aigua del riu i de l’aixeta són diferents?
Per saber com ens afecta el problema:
Per què trobem brossa al riu?
Per inspirar-nos en els altres:
El mar comença a les clavegueres?
Per decidir com actuem:
Què podem fer nosaltres per a què no arribin els nostres embolcalls al riu Segre?
Per comunicar què hem fet:
Vídeo per a difondre el missatge.
Objectius d’Aprenentatge
Conèixer les característiques de l’aigua per entendre’n el valor com a recurs essencial
Conèixer l’entorn fluvial més proper per aprendre a preservar-lo.
Analitzar la problemàtica ambiental que afecta als rius i als mars i oceans per conscienciar-nos i actuar al respecte.
Elaborar i organitzar la informació extreta de diferents fonts, per construir un mapa d'aprenentatge viu.
Sintetitzar l'aprenentatge del projecte, mitjançant un video divulgatiu, per conscienciar a la comunitat educativa.
Reflexió
“M’ha agradat molt participar en la neteja del pati per ajudar que els animals que viuen al riu Segre no es contaminin per culpa nostra”. (Montsef) “Des que hem animat a tots els alumnes a fer ús de les papereres, el nostre pati està més net”. (Martina) “Cada vegada que anem al riu amb la meva família, recollim la brossa que ens trobem a les vores.” (Evan) “A l’estiu, recolliré del terra tots els globus d’aigua que haguem fet servir. Així els ocellets no es pensaran que és menjar i no es moriran.” (Violeta)