La Mediterrània, un mar de cultures
Institut Viladomat - Barcelona
ESO 2n Cicle
gestio@institutviladomat.cat
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Com podem connectar emocionalment amb el drama dels refugiats i reflectir-ho de manera col·lectiva a través de l'art i l'escriptura i el coneixement?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat entengui els fluxos migratoris i connecti emocionalment amb el patiment de les persones desplaçades, desenvolupant empatia, sentit de justícia i capacitat d’expressar-se de manera compromesa.
Descripció del projecte i de l’obra
Els alumnes de 3r d’ESO, dins la S.A. “Mediterrània, un mar de cultures”, han analitzat els fluxos migratoris i el drama dels refugiats. Després d’una xerrada d’Open Arms, van escriure cartes a persones inventades de zones en conflicte (Ucraïna, Gaza, etc.), intentant entendre el seu patiment i esperança: por, perills, abusos.
Creació d’obres o productes
Amb fragments d’aquests textos, vam generar una imatge amb IA que representava aquest drama. Va servir com a model per a un mural col·lectiu, elaborat per 20 alumnes en una setmana. L’activitat busca fomentar l’empatia i reflexionar sobre les migracions forçades.


Col·laboradors externs
L’ONG Open Arms va oferir una xerrada impactant sobre la seva tasca de rescat i les realitats dels refugiats. Ens va ajudar a posar rostre i emoció a les migracions forçades. L’alumnat va escoltar activament, va fer preguntes reals i va incorporar aquests testimonis a les seves cartes i murals.
Preguntes connectores
Com creus que ha afectat la xerrada d'Open Arms la teva percepció sobre el que significa ser un refugiat o migrant?
Què ha estat el més sorprenent o impactant d'imaginar-te en la pell d'algú que viu en una zona de conflicte?
Quines pors i esperances comunes creus que comparteixen les persones que es veuen obligades a deixar casa seva?
Objectius d’Aprenentatge
-Comprendre els conceptes clau de les migracions actuals per identificar causes, conflictes i condicions dels desplaçaments forçats.
-Reconèixer les rutes migratòries i les realitats que hi ha darrere, per entendre’n la complexitat i les conseqüències humanes.
-Millorar la capacitat d’investigació i comunicació empàtica, a través de textos creatius que reflecteixin situacions de vulnerabilitat.
-Desenvolupar pensament crític i empatia per analitzar discursos sobre la migració i connectar amb les vivències de les persones refugiades.
-Expressar emocionalment i artísticament la pròpia reflexió mitjançant l’escriptura, la imatge i el treball col·lectiu.
Reflexió
Alumna: "Abans, els refugiats em semblaven només persones llunyanes. Escriure la carta i pintar el mural em van fer entendre el seu dolor. Ara sé que són persones com nosaltres, amb famílies i por. El millor? Fer-ho junts, reflexionant i sentint que podíem pensar com ajudar." Professor: "El projecte ha connectat l’aprenentatge amb l’emoció. De la xerrada d’Open Arms al mural, han passat de la teoria a intentar posar-se en el lloc de l'altre. Ha valgut molt la pena i ha donat potència al projecte."