Projecte

La Mediterrània, un mar de cultures

Institut Viladomat - Barcelona

ESO 2n Cicle

gestio@institutviladomat.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
ESO 2n Cicle
Àmbits d’acció
Drets humans i equitat
Tecnologies Maker
Eines manuals
Durada
entre 35 i 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podem connectar emocionalment amb el drama dels refugiats i reflectir-ho de manera col·lectiva a través de l'art i l'escriptura i el coneixement?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat entengui els fluxos migratoris i connecti emocionalment amb el patiment de les persones desplaçades, desenvolupant empatia, sentit de justícia i capacitat d’expressar-se de manera compromesa.

Descripció del projecte i de l’obra

Els alumnes de 3r d’ESO, dins la S.A. “Mediterrània, un mar de cultures”, han analitzat els fluxos migratoris i el drama dels refugiats. Després d’una xerrada d’Open Arms, van escriure cartes a persones inventades de zones en conflicte (Ucraïna, Gaza, etc.), intentant entendre el seu patiment i esperança: por, perills, abusos.

Creació d’obres o productes

Amb fragments d’aquests textos, vam generar una imatge amb IA que representava aquest drama. Va servir com a model per a un mural col·lectiu, elaborat per 20 alumnes en una setmana. L’activitat busca fomentar l’empatia i reflexionar sobre les migracions forçades.

Col·laboradors externs

L’ONG Open Arms va oferir una xerrada impactant sobre la seva tasca de rescat i les realitats dels refugiats. Ens va ajudar a posar rostre i emoció a les migracions forçades. L’alumnat va escoltar activament, va fer preguntes reals i va incorporar aquests testimonis a les seves cartes i murals.

Preguntes connectores

Com creus que ha afectat la xerrada d'Open Arms la teva percepció sobre el que significa ser un refugiat o migrant?
Què ha estat el més sorprenent o impactant d'imaginar-te en la pell d'algú que viu en una zona de conflicte?
Quines pors i esperances comunes creus que comparteixen les persones que es veuen obligades a deixar casa seva?

Objectius d’Aprenentatge

-Comprendre els conceptes clau de les migracions actuals per identificar causes, conflictes i condicions dels desplaçaments forçats.

-Reconèixer les rutes migratòries i les realitats que hi ha darrere, per entendre’n la complexitat i les conseqüències humanes.

-Millorar la capacitat d’investigació i comunicació empàtica, a través de textos creatius que reflecteixin situacions de vulnerabilitat.

-Desenvolupar pensament crític i empatia per analitzar discursos sobre la migració i connectar amb les vivències de les persones refugiades.

-Expressar emocionalment i artísticament la pròpia reflexió mitjançant l’escriptura, la imatge i el treball col·lectiu.

Reflexió

Alumna: "Abans, els refugiats em semblaven només persones llunyanes. Escriure la carta i pintar el mural em van fer entendre el seu dolor. Ara sé que són persones com nosaltres, amb famílies i por. El millor? Fer-ho junts, reflexionant i sentint que podíem pensar com ajudar." Professor: "El projecte ha connectat l’aprenentatge amb l’emoció. De la xerrada d’Open Arms al mural, han passat de la teoria a intentar posar-se en el lloc de l'altre. Ha valgut molt la pena i ha donat potència al projecte."