Projecte

Jo pinto sostenible

Institut Escola Rec Comtal - Barcelona

Primària 2n Cicle

Mar Àlvarez (malva276@xtec.cat) i Vicenç Márquez (vmarque2@xtec.cat)

.

Descarrega PDF
Share
Etapa/Cicle
Primària 2n Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient Tecnologia i Comunicació
Tecnologies Maker
Tall làser
Durada
entre 10 i 25 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podem obtenir pigments naturals a partir de mescles i substàncies pures per crear tintes i pintures més sostenibles?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat es sensibilitzi sobre l’impacte dels materials artístics comercials, fomentant l’experimentació científica i artística per desenvolupar alternatives sostenibles reals tenint en compte l’evolució històrica.

Descripció del projecte

Volíem saber si podíem fer pintures com les que comprem, però amb coses naturals. Ens vam preguntar d’on surten els colors i vam descobrir que alguns venen de plantes, fruites i espècies! Vam fer experiments amb julivert, cafè o cúrcuma. També vam veure que no tots els líquids es barregen igual i que cal separar les mescles. Al final, vam fer receptes de pintura i vam comparar-les amb les comercials. Les nostres pintures potser s’esborren... però són naturals!

Creació d’obres o productes

Autoretrat o retrat pintat amb les tintes naturals elaborades per l’alumnat, seguint les receptes creades.

Preguntes connectores

Totes les substàncies es poden barrejar? Com podem saber si una mescla és homogènia o heterogènia?
Com podem separar els components d’una mescla per obtenir materials útils?
Com podem transformar pigments naturals en pintures i tintes amb diferents textures i colors?
Les nostres pintures naturals funcionen igual que les pintures que comprem?
Sempre s'ha pintat igual?
Com podem compartir el nostre aprenentatge per fomentar l’ús de tintes i pintures naturals?

Objectius d’Aprenentatge

O1. Reconèixer i classificar substàncies pures i mescles per comprendre el seu funcionament i seleccionar fonts naturals de pigments adequades per a la creació artística.
O2. Aplicar tècniques de separació (filtració, decantació, centrifugació...) per extraure pigments naturals i explicar els principis científics que intervenen en cada procés.
O3. Dissenyar i elaborar obres artístiques utilitzant pintures pròpies per reflexionar sobre l’ús de materials sostenibles, fomentar la creativitat i consolidar coneixements de ciència i art.

Reflexió

Amb aquest projecte hem descobert que podem fer pintura amb coses que tenim a casa, com fruita, cafè o espècies. Ens ha agradat veure com sortien els colors i experimentar. Algunes pintures s’esborraven, però les hem anat millorant. També hem après que moltes pintures comercials contaminen. Fer servir productes naturals és millor pel planeta, i hem vist que podem fer ciència i art alhora d’una manera sostenible.