Projecte

Robots que ajuden

Escola Francesco Tonucci - Lleida

Infantil

escolafracescotonucci@xtec.cat

.

Descarrega PDF
Share
Etapa/Cicle
Infantil
Àmbits d’acció
Tecnologia i Comunicació
Tecnologies Maker
Programació
Durada
entre 25 i 35 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com els robots poden ajudar a tenir cura dels animals que tenim a l'aula?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat entengui què és un robot i com funciona, per tal de dissenyar una solució que ajudi a tenir cura dels animals de l’aula, desenvolupant responsabilitat, treball cooperatiu i creativitat tecnològica.

Descripció del projecte

El projecte comença amb la descoberta del concepte de robot a través de vídeos, converses i aportacions d’experts. L’alumnat identifica les necessitats dels animals de l’aula i planteja idees de robots que puguin facilitar-ne la cura. Cada grup dissenya un prototip amb materials diversos i el tram dels grans hi col·labora programant comportaments i proposant millores tècniques. El procés combina reflexió, disseny, experimentació i col·laboració entre edats.

Creació d’obres o productes

L’alumnat ha construït i programat prototips de robots d’assistència capaços de realitzar petites tasques com avisar quan toca donar menjar o netejar la peixera. Han fet servir cartó, peces de LEGO, sensors i microbits, amb el suport dels companys grans. Els dissenys s’han anat refinant a partir de proves i observacions, fins a obtenir versions funcionals que connecten tecnologia, creativitat i cura dels éssers vius.

Col·laboradors externs

Una experta en robòtica educativa ens ha visitat per explicar què és un robot, com funciona i per què pot ser útil. Aquesta visita va ajudar a fer emergir preguntes i idees. El tram dels grans ha actuat també com a col·laborador, ajudant a programar els robots dissenyats pels petits.

Preguntes connectores

Què és un robot i per a què serveix?
Què necessiten els animals per estar bé?
Com pot un robot ajudar-nos a cuidar-los?

Objectius d’Aprenentatge

Identificar característiques dels robots per comprendre el seu funcionament i utilitat.
Observar i expressar les necessitats dels animals de l’aula.
Imaginar, dissenyar i construir un prototip de robot per respondre a una necessitat concreta.
Cooperar amb companys d’altres nivells per compartir i millorar el projecte.

Reflexió

Aquest projecte ens ha permès entendre què és un robot i com pot servir per ajudar-nos. Els infants s’han sentit protagonistes del procés i han desenvolupat empatia, responsabilitat i curiositat per la tecnologia. La col·laboració amb el tram dels grans ha donat un valor afegit al projecte, generant connexió entre grups i aprenentatges compartits.