Projecte

Els aliments naturals són vida!

Escola Sant Llàtzer - Tortosa

Primària 2n Cicle

e3008389@xtec.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
Primària 2n Cicle
Àmbits d’acció
Salut i Benestar
Tecnologies Maker
Eines manuals
Durada
més de 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Per què ens agraden tant les porqueries?

Propòsit del projecte

En una societat on la indústria alimentària ens allunya cada vegada més dels productes naturals i de proximitat i, per contra, ens apropa als ultraprocessats, d’escàs valor nutritiu i amb un cost econòmic baix, és necessari que els infants, d’una banda, coneguin bé el seu cos, com funciona i què necessita per estar sa i, d’altra banda, analitzar, comparar i comprendre la informació que ens proporcionen les etiquetes dels aliments. D’aquesta manera, podran prendre consciència i valorar amb criteri propi els seus hàbits alimentaris.

Descripció del projecte i de l’obra

El relat comença al passadís, on hi havia una exposició d’imatges relacionades amb la salut i el benestar o la seva manca. A partir d’aquí, s’inicia la seva classificació, la conversa i la reflexió al voltant de les mateixes fins que van arribar a la pregunta essencial: Per què ens agraden tant les porqueries? Arribats a aquest punt, els van sorgir altres preguntes que els van portar a conèixer com és i com funciona el seu cos, analitzar i comprendre l’etiquetatge dels aliments i què poden fer per canviar els seus hàbits.

Creació d’obres o productes

Amb els grups cooperatius, els infants creen, a partir diferents fonts d’informació i experiments, una maqueta del cos humà. Analitzen, comparen i reconeixen l’etiquetatge i els tipus de productes alimentaris recopilats a les diferents llars i creen un tríptic informatiu. Es prepara una intervenció artística per donar a conèixer i compartir el nostre projecte i conscienciar a tota la comunitat educativa.

Col·laboradors externs

L’alumnat del CFGM de Dietètica i Nutrició de l’Institut de l’Ebre ens van ajudar a entendre millor les etiquetes que porten els aliments i tota la informació que podem extreure'n d’elles. També ens van fer preguntes sobre el tipus d’alimentació que teníem i quins serien els millors hàbits per poder tenir una dieta sana i equilibrada. L’alumnat va venir la nostra escola i ens van preparar una presentació, van portar unes infografies que ens van donar i van estar oberts a tota mena de preguntes que els infants els feien en relació amb el tema tractat.

Preguntes connectores

- Què vol dir SALUT i BENESTAR?
- Quina és la nostra pregunta?
- Què significa ser un ésser viu?
- Què sé del cos humà i la nutrició?
- Com ens nodrim? Què són els nutrients?
- Com som per dins? Com funcionem?
- Com sabem què porten els aliments?
- Com compartim el nostre missatge? Ho fem?
- Què hem après? Com continuem aprenent?
- Quins són els nostres hàbits? Com millorar-los?
- Quanta energia necessitem? Quanta ens aporta cada aliment?
- Com fem un menú setmanal saludable i equilibrat?
- Com compartim el que hem après?

Objectius d’Aprenentatge

- Participar activament en el treball en grup i assumir les responsabilitats individuals assignades per donar resposta als reptes plantejats donant solucions creatives.
- Conèixer i descobrir diferents recursos digitals (reproducció de vídeos, correu electrònic, cerca d'infamació...) com a eines per construir i millorar els nostres aprenentatges.
- Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i pensament crític, per poder interpretar la informació de l'etiquetatge alimentari, així com per prendre decisions més conscients i informades sobre la pròpia alimentació i el consum.
- Conèixer com és per dins, com funciona i què necessita el nostre cos, de manera propera, manipulativa i interactiva, per poder integrar hàbits i tenir-ne cura.
- Crear menús tenint en compte els nutrients que necessitem dia a dia i els productes de temporada i proximitat del nostre territori per canviar els hàbits alimentaris de la unitat familiar.
- Produir textos orals amb coherència, claredat i registre adequats per donar a conèixer els aprenentatges realitzats i manifestar les idees i emocions vinculades a la solució plantejada.
- Comprendre i interpretar textos orals multimodals per poder continuar avançant en el coneixement i investigació de l’Aliança.
- Produir i comprendre textos escrits amb coherència, claredat i registre adequats per desenvolupar la creativitat, expressar idees, emocions i construir i difondre coneixement.
- Planificar i dissenyar creacions culturals i artístiques col·laboratives i reivindicatives, assumint diferents rols, per desenvolupar la creativitat, valorar el procés d'aprenentatge i difondre un missatge.
- Prendre consciència del propi procés d'aprenentatge per identificar què i com aprenem i entendre com podem continuar avançant.

Reflexió

“Jo sempre que acompanyo als meus pares al supermercat mirem les etiquetes abans de comprar el producte. Mirem les E i si alguna vegada n’hi ha moltes, no ho agafem”. Infant de 3r “Aquesta iniciativa ha tingut un impacte positiu en la nostra filla i ha ajudat a canviar hàbits de tota la família. Ara llegim millor les etiquetes, cuinem més sovint junts plats casolans i som més conscients de la importància de tenir uns hàbits saludables.”. Família de 3r