Projecte

Construïm les atraccions del futur!

Institut Baix a Mar - Vilanova i la Geltrú

ESO 2n Cicle

a08065354@xtec.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
ESO 2n Cicle
Àmbits d’acció
Tecnologia i Comunicació
Tecnologies Maker
Impressió 3D
Durada
més de 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Serem capaces de construir una atracció sostenible?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat comprengui com funcionen les atraccions des d’una mirada científica i tecnològica, i sigui capaç de dissenyar i construir un prototip sostenible aplicant el procés tecnològic. Que prengui consciència de la importància d’un model de producció responsable i dels hàbits de vida saludables, integrant criteris de seguretat, accessibilitat i sostenibilitat per repensar les atraccions del futur amb una mirada transformadora.

Descripció del projecte i de l’obra

L’alumnat inicia el projecte amb una visita a una fira d’atraccions per identificar estructures i mecanismes. A partir de preguntes clau, investiga sobre moviment, materials, seguretat i hàbits saludables. Després, en petits grups, decideix el tipus d’atracció que volen construir, planifica la seva proposta, fa el disseny digital i construeix la maqueta. El projecte culmina amb una exposició oberta a la comunitat on es presenten les atraccions sostenibles i les memòries del procés.

Creació d’obres o productes

L’alumnat dissenya i construeix el prototip d’una atracció sostenible i segura, utilitzant processos de fabricació maker com la creació de maquetes amb materials reciclats, eines de disseny 3D , sensors bàsics o circuits elèctrics per simular funcionament, i documentació tècnica del procés. A partir de la inspiració rebuda per part del Gremi de Firaires i l’expert de la UPC, treballen en equip per resoldre reptes reals i imaginar una atracció del futur que respongui a criteri.

Col·laboradors externs

-Gremi de Firaires de Barcelona i Província: persones que ens acullen a peu de Fira; els fem una entrevista i ens expliquen com és el seu ofici i aspectes relacionats amb la sostenibilitat i la seguretat de les atraccions.
-Expert en materials sostenibles de la UPC de Vilanova i la Geltrú del Departament d'Enginyeria Minera i Recursos Naturals: ve al nostre centre a fer-nos una xerrada sobre materials sostenibles per conscienciar-nos i orientar-nos de cara a la construcció d'un prototip sostenible.

Preguntes connectores

-Què ens cal saber abans de construir una atracció sostenible?
-Quina atracció volem fer i què volem que faci?
-Com es mou l'atracció i quins càlculs podem fer?
-Quins materials i quines estructures tenen les atraccions?
-Cal dissenyar l'atracció abans de construir-la?
-Per què ens agraden tant els parcs d'atraccions, què li passa al nostre cervell?
-Les atraccions són segures?
-Quines eines i materials necessitem per construir la nostra atracció?
-Quin és el procés que hem de seguir per a fer una bona construcció?
Què és un prototip sostenible?
-Quins materials triaries per construir-lo?

Objectius d’Aprenentatge

- Saber interpretar els moviments del nostre entorn.
- Resoldre problemes diversos on intervenen el desplaçament, la velocitat i el temps.
- Explicar quin és el moviment d’una atracció a partir de la representació i anàlisi de les seves gràfiques de posició-temps i velocitat-temps.
- Conèixer les estructures de les atraccions i de quin material estan fetes principalment.
- Identificar diferents màquines simples que podem trobar en una atracció, i saber explicar la seva funció.
- Dissenyar una atracció amb un programa de disseny digital 3D.
- Identificar els diferents òrgans i sistemes del cos que estan implicats en la funció de relació.
- Identificar els components del sistema locomotor i relacionar-lo amb l’accessibilitat de les atraccions.
- Conèixer els principis bàsics d’una alimentació saludable i quines malalties pot prevenir que siguin rellevants per accedir a les atraccions.
- Utilitzar el procés tecnològic per planificar la feina i redactar la memòria tècnica de la construcció de la maqueta de l’atracció.
- Treballar l’ODS12 per tal de tenir consciència sobre la importància d’un model de producció sostenible i seleccionar materials sostenibles per la fabricació d’una atracció.

Reflexió

Aquest projecte ha servit per dissenyar i construir una atracció, incorporant criteris de sostenibilitat. D’aquesta manera s’ha aconseguit conscienciar a l’alumnat sobre la importància d’un model de consum i producció sostenible, alhora que ha permès promoure uns hàbits de vida saludable. “Ara entenc per què no totes les persones poden pujar a les mateixes atraccions.” (alumne, 3r ESO) “M’ha sorprès com petits canvis poden fer una atracció més sostenible.” (alumna, 3r ESO)