Com sé que està viu?
Escola Parc del Saladar - Alcarràs
Primària 3r Cicle
c5008893@xtec.cat , rburgos@xtec.cat
.
Col.laboradors
Pregunta essencial, repte o servei
Com podem saber si una cosa està viva i quin paper té en l’equilibri del planeta?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat comprengui el model d’ésser viu des d’una mirada ecosòfica, desenvolupant una consciència crítica i creativa sobre la interdependència dels éssers vius i l’equilibri del planeta, alhora que es connecta emocionalment amb la vida i assumeix el seu rol en la sostenibilitat global.
Descripció del projecte
L’alumnat ha investigat les característiques dels éssers vius i els seus rols dins dels ecosistemes des d’una mirada ecosòfica. Han treballat per grups temàtics (plantes, animals, microorganismes, fongs) desenvolupant activitats d’observació, experimentació i creació. A partir d’aquestes exploracions, han realitzat productes creatius que representen la vida i el seu impacte en l’equilibri del planeta, integrant coneixement científic, expressió artística i tecnologia.
Creació d’obres o productes
El nostre projecte ha culminat en obres creatives i innovadores. Ecosistema: Joc de taula "Ecosofia en acció: Salvem el territori" (aula maker, conscienciació natural). Plantes: Melodies úniques (biosonificació) amb sons naturals i energia de plantes (flux energètic). Moneres i Protists: Galeria d'art sobre la importància dels microorganismes (beneficis). Animals: Capes tinkering amb circuits per visualitzar la nutrició humana (cos com a màquina). Fongs: Captivador time-lapse sobre l'evolució del temps (canvis i transformació).
Col·laboradors externs
Hem treballat de la mà de l'ICE (Institut de les Ciències de l'Educació) i la UdL (Universitat de Lleida), que han aportat el seu coneixement i la seva expertesa científica i pedagògica per guiar-nos.
A més, hem tingut el privilegi de col·laborar amb l'artista Ferran Lega. El Ferran ens va acompanyar en un procés creatiu únic, durant el qual vam poder "escoltar" les plantes amb aparells especialitzats.
Aquesta experiència ens van obrir una nova perspectiva sobre el món vegetal, que ha estat fonamental per al nostre projecte.
Preguntes connectores
- Quines característiques tenen els éssers vius?
- Quins tipus d’organismes viuen al nostre entorn i per què són importants?
- Com es comuniquen o interactuen els éssers vius entre ells?
- Quin paper té cada ésser viu en un ecosistema?
- Com podem representar la vida de manera creativa?
Objectius d’Aprenentatge
- Desenvolupar la capacitat d’observació i anàlisi per identificar característiques comunes dels éssers vius amb la finalitat de reconèixer-ne la diversitat.
- Aplicar sabers científics i artístics per representar els éssers vius amb la finalitat de comunicar la seva funció dins d’un ecosistema.
- Fomentar l’autonomia i la col·laboració amb la finalitat de dur a terme un procés creatiu amb impacte a l’aula i a l’entorn.
Reflexió
"Amb el projecte del "model d'ésser viu", vam entendre que la vida és més que biologia. Vam descobrir que tot està connectat al planeta i quin és el nostre paper. L'aula va ser un espai on creàvem el nostre aprenentatge, comunicant-lo amb creativitat i rigor científic. Ens vam convertir en els protagonistes de la nostra aventura, aprenent autonomia i col·laboració per resoldre el misteri de la vida i el seu equilibri. Ara tenim eines per seguir explorant i actuar al nostre entorn."