Climatització sostenible a l’escola
Escola La Llacuna del Poblenou - Barcelona
Primària 3r Cicle
Núria López Nogués
.


Pregunta essencial, repte o servei
Com podem reduir el malbaratament energètic de l’escola?
Propòsit del projecte
Que els infants prenguin consciència dels avantatges i desavantatges de la despesa energètica que genera la nova instal·lació a l'escola, per climatitzar-la i per generar electricitat. Que comprenguin críticament que hi ha un malbaratament energètic si no hi ha un bon ús. Per tant, hauran de prendre accions per reduir aquest malbaratament ja sigui comunicar-ho a la resta de companys i companyes com pensant fórmules que mantinguin l'aire fred i calent. Així se sentiran apoderats per influir canvis en l'ús i mantenir les condicions més idònies.
Descripció del projecte i de l’obra
Quan es va observar la instal·lació que s’estava posant a l’escola, l’alumnat es va preguntar si per climatitzar i renovar l’aire de l’escola, les fonts d’energia que s’utilitzen (panells solars i crema de residus), són bones pel medi ambient. Per tant, es va indagar sobre les propietats de l’aire i de l’aigua, el seu refredament i escalfament, el circuit elèctric, els pros i contres de les energies renovables…, i fins a quin punt es compleix el model d’economia circular (UE).
Creació d’obres o productes
L’alumnat ha escollit en quins tres objectius volen incidir per l’estalvi: llums apagades si l'aula està buida, finestres tancades perquè es mantingui l’aire fred o calent a l’aula i apagar ordinadors quan se’n van de l’escola. A partir d’aquests, han generat un conte “L’Oriol i el malbaratament energètic” (per alumnat d’I3 a 2n) i un joc de cartes “Malbaratament” (per alumnat de 3r a 6è), perquè la comunitat de l’escola prengui consciència de l’estalvi energètic.


Preguntes connectores
- Com funcionen les màquines que han instal.lat?
- Com és l'aire i que hi podem trobar?
- Com es refreda i s'escalfa l'aire?
- Quina energia utilitzaran les màquines per funcionar?
- Quines avantatges i desavantatges hi ha en el fet d'haver fet aquesta instal.lació?
- Què hi podem fer nosaltres, per què no hi hagi un malbaratament energètic?
Objectius d’Aprenentatge
MODEL SISTEMA MATERIAL
- Entendre i comprovar que hi ha diferents materials mantenen més o menys la temperatura.
- Descobrir que hi ha diferents màquines que tenen un ús diferent: filtratge d'aire i canvi de temperatura.
- Què estan connectades entre elles (interior) i des de l'exterior.
- Com les partícules d'aigua depenen de la temperatura a la que es troben , com interactuen amb diferents materials
- Entendre quines propietats té l'aire:volum que ocupa, massa que té.
- Com són aquestes partícules, quantes n'hi ha, com s'ordenen i es reparteixen, com s'uneixen entre elles, com es mouen...
- Com actua l'aire quan hi ha un canvi en la pujada de temperatura i amb la baixada de temperatura. Com es relacionen i es connecten entre si les diferents canonades i maquinàries.
- Com son les partícules d'aire quan s'escalfen o es refreden, quins canvis hi ha en el moviment que tenen, la pressió que reben i com es mouen...
- Segueixen tenint la mateixa mida i forma (perquè no canvia la substància)
MODEL FENÒMENS FÍSICS:
- L’electricitat és el moviment de càrregues o petites partícules de dos tipus (+ i -) que es troben dins de tota la matèria.
- Un circuit elèctric senzill consta d’un generador d’electricitat com una pila, uns conductors (cables) i un receptor que aprofita aquesta electricitat per generar un altre canvi (per exemple una bombeta per generar llum).
- L’electricitat només circula pels circuits elèctrics tancats, es a dir, on hi ha cable del generador al receptor i del receptor al generador.
MODEL DE MEDI SOCIAL JUSTÍCIA AMBIENTAL I JUSTÍCIA ECONÒMICA I SOCIAL:
- Explorar els avantatges i desavantatges de les diferents energies (renovables o no renovables), del reciclatge dels materials (panells solars i crema de residus), com impacten en el medi o impactaran en el futur. L'economia circular, què vol dir.
- Diferents tipus d'energia: sostenible o no.
- Valorar perquè es diuen sostenible o no.
- Pros i contres de l'energia solar.
- Buscar diferents actuacions per millorar l'eficiència energètica
- Escollir quines accions volem transmetre (justificar el perquè)
- Identificar les accions que fem com a ciutadà en el món (escola)
- Impacte que tenen les decisions que prenem
TECNOLOGIA
Conèixer i fer ús de la plòter de tall.
Dissenyar aplicant l'ús de la plòter de tall en les creacions.
Crear dibuixos que es puguin tallar a la plòter de tall.
Esborrar el fons d'una fotografia.
Convertir arxiu jpg en vectors.
Reflexió
Quan entre tots i totes vam decidir quins eren els objectius que volíem que els nostres companys i companyes de l’escola prenguessin consciència, va ser divertit dissenyar tant el joc de cartes (basat en el joc del Virus), com un conte amb una estructura molt repetitiva que ajudés els petits a entendre’l. A més, ens ha permès amb el plòter de tall crear un material homogeni i durador amb formes complicades de retallar. Quan hem provat el joc, ens hem divertit compartint-lo i comprovant que la feina ha funcionat i e