Capturem valors amb stop motion
Institut Escola Projecte - Barcelona
Primària 2n Cicle
projecte@escolaprojecte.cat
.


Pregunta essencial, repte o servei
Per què i com ens emocionen les pel·lícules? Com podem transformar emocions i valors en històries que ajudin a millorar la convivència?
Propòsit del projecte
Despertar inquietuds socials i emocionals desvetllant consciències col·lectives sobre realitats diverses, a través de la realització de curtmetratges amb la tècnica cinematogràfica del stop motion.
Descripció del projecte i de l’obra
El projecte neix de l’interès pel cinema i d’una demanda de cicle Inicial: millorar la convivència a les aules. L’alumnat de cicle Mitjà ha treballat el llenguatge audiovisual, tot analitzant com les pel·lícules transmeten valors i emocions. Després d’escoltar vivències reals explicades pels infants de cicle Inicial, han creat guions i curtmetratges en stop motion que volen servir de recurs per fomentar l’empatia, el respecte i la convivència. El procés ha estat cooperatiu, amb escenografies pròpies i aplicació de tècniques audiovisuals, amb l’acompanyament d’un pare expert en animació.
Creació d’obres o productes
L’obra final del projecte han estat diversos curtmetratges en stop motion, creats per grups d’alumnes a partir de situacions reals recollides a les aules de cicle Inicial. Cada curt narra una història que gira al voltant d’un valor concret (l’empatia, el respecte, la cooperació o la gestió emocional) amb l’objectiu de sensibilitzar i oferir eines als infants més petits per millorar la convivència.

Col·laboradors externs
Visita del pare d’una alumna de la classe expert en el tema del Stop Motion que ens va fer una xerrada al voltant del cinema i ens va explicar tècniques i trucs per crear els nostres curtmetratges.
Amb les mestres de cicle inicial: van venir a demanar ajuda per tal de millorar la convivència principalment a l’escola, però també a casa.
Posteriorment, vam anar a fer una visita a les dues classes de cicle inicial per tal que l’alumnat ens expliquessin quines situacions o vivències personals pensaven que calia millorar.
Preguntes connectores
1. Qui fa possible una pel·lícula?
2. Com ha evolucionat el cinema? Com han canviat les pel·lícules?
3. Com es graven les pel·lícules
4. Què ens transmeten les pel·lícules? Com ens afecten a l'estat d'ànim?
5. Quin valor volem explicar amb el nostre curt?
6. Com ens organitzem per elaborar el nostre curt?
7. Com representem el valor escollit en el nostre curt?
8. Per a què serveixen els nostres stops Motion?
9. Com ens ajuda a explicar millor una història la tècnica de gravació (plans, angles, moviments…)
Objectius d’Aprenentatge
-Conèixer i aplicar els passos a seguir per elaborar un curtmetratge: des de la planificació fins a la realització final.
-Analitzar curtmetratges i identificar els valors i emocions que transmeten, per inspirar-se i elaborar guions d’històries amb sentit i coherència.
-Crear en grup un curtmetratge en format Stop Motion amb escenografia pròpia, per expressar de manera creativa i artística valors que fomentin la convivència de les persones i l’entorn.
-Escoltar i interpretar situacions reals proposades per infants de cicle inicial, per desenvolupar l’empatia, comprendre els conflictes quotidians i promoure actituds assertives a través de les històries creades.
-Fomentar la creativitat: inventar històries originals i experimentar amb diferents estils i tècniques d'animació.
-Afavorir la reflexió sobre el seu treball per afavorir el desenvolupament d’una actitud crítica.
Reflexió
La idea era poder fer el retorn a cicle inicial per tal que es pogués treballar en l'acció tutorial. Això permetria donar resposta a la demanda del cicle i la pregunta inicial. Això hauria permès un impacte en el cicle inicial en l'àrea de valors cívics i ètics. Per manca de temps no va poder ser i és per això que ho hem valorat com a una proposta de millora. Malgrat això, valorem molt positivament tot el treball i la implicació de l’alumnat de cicle mitjà al llarg de tot el procés. Això ha comportat una millora.