Projecte

Cada gota compta!

Escola Marta Mata - Girona

Primària 2n Cicle

b7006721@xtec.cat

.

Share
Etapa/Cicle
Primària 2n Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient Tecnologia i Comunicació
Tecnologies Maker
Impressió 3D Biomaterials Eines manuals Programació
Durada
entre 25 i 35 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podem fer un sistema de reg per l’hort d’infantil que utilitzi bé l’aigua i no la malgasti?

Propòsit del projecte

El propòsit del projecte és dissenyar i construir un sistema de reg sostenible per a l’hort d’educació infantil, optimitzant l’ús de l’aigua i evitant-ne el malbaratament. Aquest repte real permet a l’alumnat aplicar coneixements científics i tècnics a una necessitat concreta del centre, generant un impacte positiu en l’entorn escolar i promovent pràctiques respectuoses amb el medi ambient.

Descripció del projecte i de l’obra

L'alumnat investiga el cicle de l’aigua, identifica les seves fases i analitza com es consumeix i es pot estalviar aquest recurs. Explora sistemes de reg eficients i visita espais naturals i infraestructures de tractament de l’aigua. Amb aquest coneixement, dissenya i crea un sistema de reg sostenible per a l’hort d’educació infantil. Finalment, reflexiona sobre l’ús responsable de l’aigua i comparteix mesures per fomentar-ne l’aprofitament.

Creació d’obres o productes

L'alumnat crea un sistema de reg sostenible per a l’hort d’educació infantil, explorant materials i tècniques per optimitzar l’ús de l’aigua. Mitjançant el treball col·laboratiu, experimenta, ajusta i millora el disseny segons les necessitats detectades. A més, desenvolupa accions de sensibilització, difonent bones pràctiques per fomentar l’estalvi i l’aprofitament de l’aigua, contribuint així a una gestió més responsable d’aquest recurs.

Col·laboradors externs

Enginyer agrícola - Miquel De Saá. La seva tasca al llarg del projecte va ser la d'oferir als infants la possibilitat de conèixer i experimentar amb els diferents tipus de reg per tal que coneguessin i valoressin quin dels tipus és el més eficient i òptim per tal d'aprofitar l'aigua.

Preguntes connectores

- Com fem servir l’aigua en el nostre dia a dia? L’estem aprofitant bé?
- Quanta aigua fem servir?
- Quin problema tenen i com podem ajudar-los a estalviar aigua per regar?
- Què vol dir regar de manera sostenible?
- Com funciona el cicle de l’aigua i per què és clau per entendre com l’hem de cuidar?
- Com podem construir un sistema de reg que funcioni de debò?
- Com podem explicar tot el que hem après als altres?

Objectius d’Aprenentatge

-Plantejar-se preguntes sobre el consum d’aigua i els sistemes de reg per aplicar el pensament científic i prendre decisions sostenibles per l’hort.
-Resoldre col·laborativament un repte real aplicant el pensament de disseny i el pensament computacional per crear un sistema de reg eficient que respongui a una necessitat concreta del centre.
-Observar i analitzar les parts del sistema natural i tècnic del reg per reconèixer el valor del medi i actuar de manera responsable en la seva conservació i ús sostenible.
-Analitzar críticament l’impacte del consum d’aigua a l’escola i al món per proposar accions sostenibles i responsables a partir dels ODS.
-Buscar i contrastar informació fiable sobre sistemes de reg i sostenibilitat per transformar-la en coneixement útil i comunicar-la de manera creativa.
-Reflexionar sobre els propis hàbits en l’ús de l’aigua per comprendre com afecten l’entorn i fomentar l’autoconeixement i el compromís personal.

Reflexió

“Em vaig sentir com una inventora! Pensar com regar sense gastar gaire aigua m’ha fet veure que amb idees senzilles podem fer grans coses i ajudar el planeta” (alumne). “Han passat de fer preguntes a proposar solucions. És aprenentatge viu i amb impacte real, connectat amb la vida” (docent). “A casa hem començat a aplicar idees del projecte. El nostre fill ens ha fet veure la importància de cada gota” (família).