Projecte

Anem de fira

Institut Ribera del Sió - Agramunt

ESO 1r Cicle

Kira Pedrós, Anna Ribera, Nerea Gonzalo, Sergi Riba i Marc Puigpinós

.

Col.laboradors

Descarrega PDF
Share
Etapa/Cicle
ESO 1r Cicle
Àmbits d’acció
Tecnologia i Comunicació Drets humans i equitat
Tecnologies Maker
Tall làser Impressió 3D Eines manuals
Durada
més de 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podem crear una fira que transmeti la diversitat i els valors culturals dels països i promogui el respecte entre cultures?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat investigui i conegui la diversitat cultural de diferents països, per seleccionar i dissenyar productes representatius que mostrin costums, tradicions i formes de vida. Que aquesta fira serveixi per sensibilitzar la comunitat educativa sobre la riquesa de la diversitat i la necessitat de respecte i convivència entre cultures.

Descripció del projecte

L’alumnat, organitzat en comissions, investiga sobre diferents països per conèixer-ne la cultura, costums i valors. Cada grup selecciona quins elements vol representar i dissenya productes amb eines manuals i tecnologies maker (impressió 3D, tall làser). El procés inclou la recerca d’informació, el disseny, la fabricació i la preparació d’estands. La fira final, oberta a altres centres i famílies, esdevé un espai de sensibilització sobre la diversitat cultural i la convivència.

Creació d’obres o productes

L’alumnat ha dissenyat i fabricat productes diversos: maquetes de monuments, souvenirs, cartells, lapbooks, receptes de cuina i materials expositius. Per fer-ho, ha utilitzat eines manuals i digitals, combinant creativitat i tècniques de fabricació. Els errors en les proves inicials de muntatge i disseny han permès millorar les versions finals. Els productes han servit per construir la fira, que mostra la diversitat i la riquesa cultural dels països estudiats.

Col·laboradors externs

Espai Cívic: va cedir la cuina per elaborar plats típics, enriquint la seva activitat comunitària i fomentant la participació juvenil.

Escoles del municipi: l’alumnat de 6è va visitar la fira, vivint una experiència intercultural i enfortint el vincle entre etapes educatives. Alhora, l’alumnat de l’institut va assumir el repte de comunicar i transmetre el seu aprenentatge.

Preguntes connectores

- Quins elements culturals i socials representen millor un país?
- Com podem transformar aquests elements en productes creatius i significatius?
- Quines tècniques, materials i màquines necessitem per fer realitat els nostres dissenys?
- Com podem organitzar la fira perquè sigui una experiència enriquidora per a la comunitat?
- Com compartirem i reflexionarem sobre el que hem après?

Objectius d’Aprenentatge

- Identificar els trets distintius de diferents països per valorar la diversitat cultural i social.
- Dissenyar i elaborar productes representatius utilitzant tècniques manuals i digitals per expressar coneixements culturals.
- Organitzar i gestionar rols dins un projecte col·lectiu per aprendre a cooperar de manera responsable.
- Comunicar i exposar els resultats de manera creativa per sensibilitzar la comunitat sobre la diversitat i la convivència.
- Reflexionar sobre el procés creatiu i d’aprenentatge per millorar futurs projectes

Reflexió

“He après que darrere de cada objecte hi ha una història i una cultura que val la pena conèixer.” (Alumne 1r ESO) “Treballar per comissions ens ha ajudat a organitzar-nos millor i entendre la importància de cooperar.” (Alumna 1r ESO) “La fira ha estat una experiència de convivència i treball en equip” (Professorat) “La fira ha permès una activitat cultural per a tota la comunitat educativa del municipi.” (Professorat)