Què et REmou?
Institut Ribera del Sió - Agramunt
ESO 2n Cicle
c5005260@xtec.cat
.
Col.laboradors
Pregunta essencial, repte o servei
Com podem utilitzar el llenguatge audiovisual per expressar-nos i sensibilitzar la comunitat sobre les problemàtiques que ens afecten?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat reflexioni i expressi les seves emocions mitjançant el llenguatge literari, gràfic i audiovisual, per crear un curtmetratge que sensibilitzi la comunitat sobre problemàtiques adolescents com l’assetjament escolar, l’acceptació o les relacions socials, afavorint la seva maduració personal i la transformació del seu entorn més proper.
Descripció del projecte
L’alumnat, organitzat en grups cooperatius, inicia un procés de reflexió sobre les seves emocions i preocupacions per elaborar un curtmetratge. Treballa les fases de creació audiovisual (pluja d’idees, guió literari i tècnic, rodatge, muntatge i edició). Paral·lelament, investiga sobre les problemàtiques triades (assetjament, acceptació, relacions socials) i cerca recursos tècnics i expressius per representar-les, on han decidit la temàtica i la tècnica audiovisual (il·lustració, stop-motion o actuació). El projecte culmina amb una gala de projecció oberta a la comunitat.
Creació d’obres o productes
Cada grup decideix la temàtica i la tècnica (il·lustració, stop-motion o actuació) i segueix totes les fases de creació: guió literari, guió il·lustrat, enregistrament amb càmeres i mòbils, edició amb programari lliure i muntatge final. Els errors en la il·luminació, el so o el ritme narratiu serveixen per millorar els productes. El projecte culmina en una gala al teatre municipal, on es projecten els curtmetratges davant la comunitat educativa i famílies.
Col·laboradors externs
Ajuntament d’Agramunt: facilita el teatre municipal per a la gala, que alhora enriqueix la seva oferta cultural i promou la participació juvenil.
Associacions locals: aporten coneixement i suport en les temàtiques dels curtmetratges i alhora reben visibilització i un altaveu per sensibilitzar sobre les problemàtiques que treballen.
Preguntes connectores
- Quines emocions i problemàtiques ens preocupen com a adolescents?
- Quin missatge volem transmetre a la comunitat?
- Quins llenguatges audiovisuals podem fer servir per comunicar-lo?
- Quins aprenentatges i recursos necessitem per produir el nostre curtmetratge?
- Com compartirem el nostre projecte amb l’entorn per generar sensibilització i debat?
Objectius d’Aprenentatge
- Expressar les pròpies emocions i preocupacions mitjançant el llenguatge audiovisual per afavorir l’autoconeixement i la comunicació.
- Aplicar tècniques de guió, gravació i edició audiovisual per elaborar un producte col·lectiu amb qualitat comunicativa.
- Desenvolupar la capacitat creativa i crítica per transmetre un missatge amb impacte social.
- Cooperar en un procés col·lectiu per assolir un repte comú i aprendre a gestionar rols i responsabilitats.
- Reflexionar sobre els resultats i el procés per millorar futurs projectes i valorar l’aprenentatge personal.
Reflexió
“Ha estat un procés intens i amb molta feina, però també molt enriquidor. He après a treballar en grup, a organitzar un projecte audiovisual i a comunicar millor les meves idees. També m’ha ajudat a veure els errors com una oportunitat per aprendre.”Alumna 3r ESO. “Posar les emocions dels alumnes com a tema principal els curtmetratges, ha fet que s’impliquessin més, que treballessin més motivats i ens ha sorprès la qualitat dels resultats finals.” Professorat.