Projecte

Dissenyant solucions

Institut Baix a Mar - Vilanova i la Geltrú

ESO 2n Cicle

a08065354@xtec.cat

.

Share
Etapa/Cicle
ESO 2n Cicle
Àmbits d’acció
Drets humans i equitat
Tecnologies Maker
Audiovisual
Durada
entre 35 i 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podem ser útils a la societat de Vilanova i la Geltrú?

Propòsit del projecte

Amb aquest projecte es pretén que l’alumnat sigui capaç d’analitzar reptes socials de Vilanova i la Geltrú, reflexionar-hi de manera crítica i desenvolupar solucions innovadores i viables que generin un impacte positiu a la comunitat. A través de la metodologia design thinking, els equips d’alumnes treballen la creativitat, la cooperació i l’esperit emprenedor per convertir-se en agents actius de transformació social.

Descripció del projecte i de l’obra

L’alumnat treballa en equips per abordar un repte social vinculat a Vilanova i la Geltrú. A partir d’una primera fase d’investigació i contacte amb entitats del territori, detecten necessitats i formulen possibles solucions. Mitjançant la metodologia design thinking, creen un prototip que doni resposta al repte, el presenten davant d’agents externs i incorporen la seva retroacció per millorar-lo. El procés culmina amb una exposició pública de les propostes.

Creació d’obres o productes

Cada grup d’alumnes ha creat una proposta concreta que dona resposta al repte social que ha treballat. Aquest producte pot ser un prototip, una campanya de sensibilització, un recurs audiovisual, una proposta de millora per a l’Ajuntament o un servei per a la comunitat. Es tracta d’una solució elaborada a partir de l’anàlisi del context, la detecció de necessitats i la incorporació de la retroacció de persones expertes vinculades al repte.

Col·laboradors externs

Marcel·lí Ferrer (Bordegassos), Míriam Pérez González (Regidora de cooperativisme i inclusió), Janna Alentorn (Servei d’Intervenció Especialitzada del Garraf), Gisela Vargas Reyes (Regidora d’infància, adolescència; Acció Social i dependència; Salut Pública; Igualtat, Feminisme i LGTBI), Josep Candela (AE la Talaia), Antoni Marrugat (Economat Vng - Càritas), Quim Cornelles (Educador Social, Àrea de Migració i Refugi - Creu Roja), Rubén Martín Mora (Consell Esportiu del Garraf), Miguel Ángel Iglesias Montouto (Regidoria d’Esports), Saúl Aparicio (Policia local), Mónica Martí (Sergent de la ORC)

Preguntes connectores

Què podem fer perquè els i les joves que arriben a Vilanova i la Geltrú, provinents d’altres indrets, puguin formar part de la societat vilanovina?
· Com podem visibilitzar les violències ocultes a l’institut, identificar-les i actuar per protegir els i les joves que en formen part?
· Com podem ajudar a la nostra gent gran amb l’ús de les noves tecnologies, per millorar la seva accessibilitat i usabilitat i evitar enganys?
· Què podem fer perquè les persones en situació de pobresa i exclusió social de la nostra ciutat puguin viure amb plena dignitat?
· Com podem fomentar l’esport entre els i

Objectius d’Aprenentatge

- Analitzar com la interacció social i cultural influeix en la construcció de la identitat i en la convivència democràtica.
- Desenvolupar el pensament crític per comprendre problemes socials i ètics del nostre entorn.
- Identificar necessitats i oportunitats vinculades als reptes socials detectats.
- Generar idees creatives i innovadores que aportin valor social, cultural o comunitari.
- Dissenyar i presentar un prototip que doni resposta de manera efectiva al repte plantejat.
- Participar activament en processos de presa de decisions, resolució de problemes i accions comunitàries amb una actitud democràtica i responsable.

Reflexió

El projecte ha tingut un impacte molt positiu en l’alumnat, tant a nivell d’aprenentatge com de vinculació amb la realitat social del seu entorn. Especialment significativa ha estat l’experiència de l’exposició final davant de persones expertes vinculades als reptes treballats. Aquest moment va ser molt valorat per l’alumnat, que el va viure com una oportunitat real per posar en pràctica les seves propostes, rebre retroacció de qualitat i percebre que la seva feina té sentit, valor i incidència més enllà de l’aula.