Màquines que transformen la societat
Escola El Serrallo - Tarragona
Primària 2n Cicle
e3003306@xtec.cat
.


Pregunta essencial, repte o servei
Com les màquines transformen la nostra societat?
Propòsit del projecte
Que els alumnes prenguin consciència de l'ús de les màquines en la seva vida diària, i coneguin els aspectes positius i negatius que aquestes poden comportar. D'aquesta manera, podran fer-ne un ús més responsable i sostenible. Que dissenyin alguna màquina que pugui solucionar algun problema de la vida real.
Descripció del projecte i de l’obra
Aquest projecte s’inicia apropant als alumnes al concepte de màquina. Mitjançant activitats orals i manipulatives comprendran els diferents tipus de màquines que existeixen. Més endavant investigaran de forma col·laborativa com les màquines han transformat la vida de les persones, i com aquestes màquines han continuat evolucionant i perfeccionant-se. Reflexionaran sobre els aspectes positius i negatius que l’ús de màquines pot comportar a la nostra societat, i finalment posaran a prova la seva creativitat dissenyant màquines que podrien existir en el futur i que tindran l’objectiu de resoldre.
Creació d’obres o productes
El producte final és el disseny d’una màquina que podria existir en el futur i que busca solucionar un problema real que existeix en l’actualitat. Amb tots aquests dissenys es farà una exposició final oberta a la comunitat escolar.

Preguntes connectores
Quins tipus de màquines existeixen?
Com han canviat les màquines que utilitzaven els nostres avis?
Quins avantatges i inconvenients té l’ús de màquines?
Quines màquines podrien existir en el futur?
Com podem fer servir les màquines per millorar la vida de les persones i del planeta?
Objectius d’Aprenentatge
Identificar i classificar màquines simples i complexes de l’entorn quotidià, per comprendre el seu funcionament i la seva utilitat.
Analitzar com es combinen les màquines simples per formar màquines complexes, per reconèixer els principis mecànics bàsics.
Investigar l’evolució històrica de les màquines, per entendre el seu impacte en la societat i la transformació de la vida humana.
Valorar críticament els efectes positius i negatius de les màquines, per promoure un ús responsable i conscient.
Aplicar coneixements sobre màquines, per resoldre problemes reals amb solucions funcionals i eficients.
Imaginar i dissenyar màquines innovadores, per estimular la creativitat i afrontar reptes del present i del futur.
Reflexió
Alumnes: “M’ha agradat pensar i crear una màquina del futur”, "Hem dissenyat un dron que podria xuclar els aires dolents de l'atmosfera. Tant de bo , n'hi haguessin de veritat!" Mestra: " He vist un alumnat molt conscienciat en els problemes del futur"