Taller FAIG: solucions fetes per nosaltres
Escola Francesco Tonucci - Lleida
Primària 2n Cicle
Escola Francesco Tonucci
.
Pregunta essencial, repte o servei
Com podem millorar el nostre entorn escolar amb solucions fetes per nosaltres?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat aprengui a detectar necessitats reals del seu entorn escolar i desenvolupi solucions creatives i útils, tot treballant de manera col·laborativa i crítica amb eines digitals i manuals.
Descripció del projecte
L’alumnat ha començat detectant problemes reals de l’escola amb una cacera del tresor i, en equips, ha triat un repte per transformar-lo amb un artefacte funcional. Han experimentat amb materials, compartit idees, fet esbossos, i revisat les seves propostes a partir de la crítica constructiva. Amb eines digitals i manuals han prototipat solucions, documentant errors i aprenentatges. El procés ha culminat amb una exposició dels projectes i una coavaluació del treball en equip.
Creació d’obres o productes
Els processos creatius han començat amb la detecció d’una necessitat real i propera. A partir d’aquí, els infants ha generat idees, fet esbossos, compartit propostes i millorat els dissenys amb la crítica dels companys. Han creat artefactes útils com un dispensador de paper pel bany del pati, un calaix per un nen amb necessitats i un separador de col·leccions per la biblioteca. Amb aquestes accions han millorat espais i situacions reals de l’escola, convertint les seves idees en solucions concretes i transformadores.
Col·laboradors externs
Aquest projecte s’ha desenvolupat de forma interna, amb el suport de l’equip docent del centre. Tot i no comptar amb col·laboració d’entitats externes, s’ha treballat de manera coordinada amb un altre docent FAIG d’un centre del Segrià, compartint reflexions i materials dins de la comunitat FAIG. Els resultats s’han difós també dins de la comunitat educativa del centre.
Preguntes connectores
Quins problemes o necessitats detectem a la nostra escola?
Com podem imaginar i construir una solució que sigui útil?
Com sabem si la nostra proposta funciona i millora el que hi havia?
Objectius d’Aprenentatge
Detectar necessitats del context proper i imaginar solucions viables i creatives.
Utilitzar eines manuals i digitals per construir prototips funcionals.
Treballar cooperativament, donant i rebent crítica constructiva.
Comunicar els projectes a la comunitat educativa i valorar-ne l’impacte.
Reflexió
Aquest projecte ens ha fet pensar que podem canviar coses de veritat. Ens hem fixat en problemes de l’escola que mai havíem pensat, i ens ha agradat buscar-hi solucions. Hem après a fer coses amb les mans, amb el cap i amb els companys. Ens hem sentit bé perquè el que hem fet serveix per ajudar als altres, com el calaix o el dispensador. Ens hem sentit com petits inventors i inventores que milloren l’escola!