Projecte

Som actors i actrius?

Institut Barres i Ones - Badalona

ESO 1r Cicle

lnogues@xtec.cat, mnesdale@xtec.cat, glevati@xtec.cat, lroig11@xtec.cat, nredondo@xtec.cat

.

Col.laboradors

Descarrega PDF
Share
Etapa/Cicle
ESO 1r Cicle
Àmbits d’acció
Salut i Benestar Drets humans i equitat Pau i Democràcia
Tecnologies Maker
Tall làser
Durada
entre 10 i 25 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Som capaços de desfer-nos dels estereotips per tal d’arribar a ser nosaltres mateixos?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat, mitjançant un seguit de reptes teatrals, estableixi vincles entre iguals per fomentar la cohesió i el sentiment de pertinença al grup, tot qüestionant estereotips que tenien prèviament sobre certes característiques de diferents grups d’adolescents. Alhora, millorar l’expressió oral en llengua anglesa i la competència social a través de cantar en anglès amb l’objectiu últim de crear un clima d’aula cohesionat on tothom pugui expressar el què sent i pensa dins d’un clima de respecte.

Descripció del projecte

A partir de la lectura en anglès de l’adaptació del llibre Charlie and the Chocolate Factory de Roald Dahl i de les lletres de les cançons de l’obra de teatre musical de la companyia de teatre Jumping Ducks, l’alumnat de 1r d’ESO ha analitzat diferents personatges estereotipats de l’obra a la classe d’anglès i n’ha creat de nous amb l’objectiu de debatre sobre els estereotips que pateix o reprodueix el propi alumnat. Es pretén que l’alumnat reflexioni sobre els seus propis prejudicis i concepcions sobre l’altre per tal d’arribar a viure en un món el més lliure possible d’estereotips.

Creació d’obres o productes

Es busca fer diversos sketches (performances) davant d’un públic format pel propi alumnat, que esdevindrà crític de l’obra. Per tal de remarcar missatges clau en aquests sketches, l'alumnat es reforça d'unes medalles penjades al damunt que otorguen "l'estereotip concret", i que ells/es mateixos/es dissenyen i fabriquen. El projecte culmina anant a veure el musical Charlie and the Chocolate Factory en anglès al Sat teatre on després de veure l’obra l'alumnat interactua amb els personatges en anglès en un teatre-fòrum (i pot exhibir les seves medalles estereotípiques).

Col·laboradors externs

-Jumping Ducks és una companyia musical de teatre per aprendre anglès. Per preparar l'obra ens envien un dossier i vídeos per treballar el vocabulari, l'argument i els personatges. Sovint fan canvis a l'obra original, en aquest cas Charlie and the Chocolate Factory. A l'obra de Roald Dahl, Charlie és un nen, i a l'obra de Jumping Ducks, és una noia que reivindica la igualtat entre nois i noies. Després es fa un Treatre Fòrum.
https://jumpingducks.com/es/

- Sat Teatre, qui s'adapta a la programació escolar per tal d'oferir un espai on l'alumnat pugui exhibir els seus productes finals.

Preguntes connectores

- Què és un estereotip?
- Com el teatre ens pot ajudar a qüestionar estereotips?
- T’identifiques amb algun grup social?
- Quins personatges estereotipats apareixen a l’obra Charlie and the
Chocolate factory?
- Quins més poden crear-se, segons les nostres vivències quotidianes?
- Què és un guió? Com es crea? Qui el crea?
- Com actuem davant del públic? Com ens sentim?
- Què podem aprendre al i del teatre? En què ens pot ajudar el teatre per millorar la nostra relació amb els altres i amb nosaltres mateixos?
- Com s’arriba a escenificar una obra de teatre? Quins són els passos?

Objectius d’Aprenentatge

- Treballar l’oralitat en anglès a través de diferents activitats i dinàmiques teatrals per tal de millorar la competència comunicativa i social dels alumnes.
- Escollir temàtiques transversals que ens permetin treballar alguns dels vectors curriculars, per tal de fomentar un bon clima d’aula basat en el respecte a la diversitat.

Reflexió

"Tot i que al principi em fes molta vergonya, m'ha agradat molt realitzar els sketches. Hi ha hagut respecte perquè tothom s'ho ha pres seriosament". (Mariam, alumna). “Genera molta satisfacció veure com es poden anar treballant temàtiques tan transversals en la vida de l’alumnat, i com això repercuteix en millores en les seves representacions al llarg del transcurs de l’obra”. (col·laboradors externs) "El llenguatge del teatre és universal i permet aprofundir en les emocions de l’alumnat" (Laura N., docent)