Escriure per aprendre a llegir-se
Institut Barres i Ones - Badalona
ESO 1r Cicle
cllevat@xtec.cat, mfern462@xtec.cat, msypians@xtec.cat, acorte3@xtec.cat
.
Col.laboradors
Pregunta essencial, repte o servei
Podem canviar pensaments i actituds a través de la creació poètica? Pot ajudar-nos a reflexionar sobre el que pensem i sentim?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat adquireixi recursos literaris i d’expressió oral per comunicar la pròpia visió sobre una mateixa i l’entorn, fomentant la crítica constructiva i la col·laboració.
Descripció del projecte
El nostre itinerari poètic comença amb un taller de Slam Poetry just començar el segon trimestre. Seguim amb la creació de la lletra de diferents raps en català, castellà`i anglès. Els millors versos dels raps en català formen un sol rap final de tot 2n d’ESO. En anglès i castellà es treballa un cas d’assetjament escolar des de les perspectives de tots els actors implicats. Es dissenyen i fabriquen uns premis Grammy i uns premis pel taller.
Creació d’obres o productes
Per una banda, la presentació del producte del taller de Slam Poetry per Sant Jordi. Més endavant, la presentació del rap final en català davant d’una audiència en directe a la Fira dels ODS que es fa anualment amb altres centres de Badalona. Al llarg del trimestre, el producte en anglès i castellà es publica en un vídeo a través de les xarxes socials del centre. I finalment, la fabricació d'un premi Grammy amb la impressora 3D i d'un premi de poesia Slam Poetry amb la talladora-gravadora làser.
Col·laboradors externs
CCCB, , qui permet aportar els professionals que inspiren els primers versos.
Ajuntament de Badalona, el qual fa possible la Fira dels ODS.
Ricard Tejada, el productor que grava i edita el rap en català de tot el nivell educatiu.
Preguntes connectores
- Podem canviar pensaments i actituds a través de la creació poètica?
- Pot la poesía ajudar-nos a reflexionar sobre el que sentim nosaltres i les altres persones?
- Com podem transformar els nostres pensaments i emocions en un producte artístic escrit?
- Com elaborar versos rimats en conjugació amb la música i estructurar-los en estrofes poètiques amb sentit?
- Com podem utilitzar aplicacions d'àudio per enregistrar una cançó?
Objectius d’Aprenentatge
- Promoure l’autenticitat a l’hora de presentar el producte final davant d’una audiència (ja sigui en directe o a través de les xarxes socials del centre) per tal de retroalimentar les produccions generades.
- Sensibilitzar, conscienciar, transformar la mentalitat pròpia i aliena a través de la poesia i la música per tal de fomentar l’exercici de l’empatia.
- Desenvolupar recursos literaris i expressius en les tres llengües del coneixement del centre (català, castellà i anglès) per millorar la fluïdesa i la competència lingüística.
- Viure l’element catàrtic que permet l’activitat artística a través de l’emoció, per fer possible una transformació de la relació entre iguals.
Reflexió
“Expressar les meves idees en format de rap m’ha ajudat a reflexionar sobre el que pensem i sentim nosaltres i les altres persones”. (alumnat) “L’alumnat ha mostrat força interès en el transcurs del projecte amb la voluntat de participar d’una manera o altra als diferents productes finals que es proposaven. El fet que la proposta comencés amb una entitat externa els resultava molt motivador i van adquirir eines que després es van ampliar a l’aula amb professorat de llengües i música”. (equip docent del projecte).