Vivim connectats o desconnectats?
Escola Ferreries - Tortosa
Primària 3r Cicle
e3004256@xtec.cat
.


Pregunta essencial, repte o servei
Vivim connectats o desconnectats? Fer un ús adient de les pantalles prenent consciència dels riscos i prevenir possibles addiccions.
Propòsit del projecte
Amb aquest projecte volem reflexionar, de manera crítica i conscient, sobre l’ús que fem de les pantalles i les tecnologies en el nostre dia a dia. A través del treball en grups cooperatius, observarem com la tecnologia influeix en les nostres relacions, el temps lliure, les emocions i la manera d’aprendre. L’objectiu és identificar hàbits saludables digitals i fomentar un ús responsable i equilibrat de les tecnologies, tant a l’escola com a casa.
Descripció del projecte i de l’obra
El projecte sobre les possibles addiccions a les pantalles és un tema molt important i rellevant en la societat actual. L’abús de les noves tecnologies, com els telèfons mòbils, les tauletes digitals i els ordinadors pot crear una addicció que pot tenir efectes negatius en la salut física, mental i emocional de les persones, especialment en la preadolescència i l’adolescència. L’objectiu principal serà conscienciar dels riscos que comporten i prevenir possibles addiccions, així com l’afectació en l’atenció, el sedentarisme, problemes conductuals i d’altres derivats.
Creació d’obres o productes
L’obra final consisteix a portar a terme una campanya de conscienciació sobre el bon ús de la tecnologia i els seus riscos i elaborar elements gràfics de suport: - Cartografia del projecte - Decàleg de bones pràctiques sobre l’ús de les pantalles - Maquetes del cervell - Maqueta de la neurona - Mural de sistema nerviós central - Gravació d’un podcast per fer-ne difusió


Preguntes connectores
- Què et suggereixen aquestes imatges?
- Estem enganxats a les pantalles?
- Per què es genera una addicció?
- Què passaria si no tinguéssim cap pantalla en un dia?
- Com podem connectar sense pantalles?
- Què li passa al cervell quan tenim una addicció?
- Quina és l'edat adequada per tenir el primer mòbil?
- Sabries afegir quatre consells més per configurar un decàleg sobre el bon ús de les pantalles?
- Com podem fer difusió del que hem après?
Objectius d’Aprenentatge
-Identificar les oportunitats de les noves tecnologies per saber aprofitar els seus beneficis en educació, comunicació i innovació.
-Reconèixer els riscos de l’ús excessiu o inadequat de la tecnologia per saber prevenir addiccions, protegir la privacitat i evitar el cyberbullying.
-Promoure hàbits digitals saludables per saber gestionar el temps i incorporar pauses digitals.
-Evitar la dependència a xarxes socials, videojocs o dispositius per saber mantenir un equilibri digital.
-Fomentar el respecte en xarxes socials per saber prevenir el cyberbullying i crear entorns virtuals positius.
-Practicar l’empatia digital per saber comprendre l’impacte de les paraules en línia i millorar la convivència digital.
Reflexió
"He après que les pantalles són útils, però no hem d’oblidar fer altres coses com llegir, jugar fora o parlar amb la família sense dependre sempre d’elles”. “M’agrada fer vídeos graciosos o dibuixar amb aplicacions. A vegades fins i tot fem projectes de classe amb presentacions digitals!”. “Les pantalles no són dolentes... depèn de com les fem servir!”. “Me n’he adonat, que si passo molt temps mirant la pantalla, em comença a fer mal el cap i em costa dormir.”