Un futur (im)perfecte
Institut Alba del Vallès - Sant Fost de Campsentelles
ESO 1r Cicle
a8047479@xtec.cat
.


Pregunta essencial, repte o servei
Com us imagineu el futur: perfecte o imperfecte?
Propòsit del projecte
Crear un entorn de reflexió crítica sobre el propi futur i la narrativa que es crea en imaginar-lo.
Descripció del projecte i de l’obra
En aquest projecte, l’alumnat comença la investigació llegint notícies, analitzant debats socials i reflexionant sobre discursos adults que presenten el futur com un escenari catastròfic. A l’aula, treballa lectures i participa en debats per construir una opinió personal i aprendre a expressar-la en articles d’opinió. Durant el procés, distingeix entre utopia i distòpia, identificant-ne les característiques i reflexionant sobre com aquestes visions modelen la percepció del futur i del món que haurà d’habitar, sempre des d’una perspectiva crítica i participativa.
Creació d’obres o productes
L’alumnat treballa en grup per crear un joc de taula inspirat en el gènere distòpic, integrant la reflexió sobre el futur i la distinció entre utopia i distòpia. Defineix els personatges principals amb textos descriptius que expliquen la seva història i funció en la narrativa. Elabora les normes del joc en format instructiu, assegurant-ne la claredat i coherència, i construeix conjuntament l’estructura i la mecànica del joc perquè l’experiència sigui significativa, atractiva i participativa per a tots els jugadors, fomentant així la col·laboració i la creativitat.


Preguntes connectores
-Quina visió tenim actualment sobre el nostre futur?
-Com el cinema i la literatura han parlat del futur?
-Com podem crear la nostra pròpia narrativa de futur?
-Com podem compartir diferents maneres de veure el futur?
Objectius d’Aprenentatge
- Conèixer què és una utopia i què és una distòpia,
- Saber fer un article d'opinió sobre la visió que tenen del futur.
- Aprendre els elements característics de la narrativa,
- Veure característiques en comú d'algunes pel·lícules i llibres distòpics.
- Crear els personatges fent un text descriptiu,
- Elaborar les normes del joc fent un text instructiu.
- Posar en comú els jocs davant la resta del grup-classe
- Compartir el joc amb la resta de grups jugant amb els jocs.
Reflexió
“Afavorir la reflexió crítica mitjançant la creació de jocs de taula de rol ha estat una experiència molt enriquidora per a l’alumnat, que s’ha implicat per tal que el seu joc es pogués mostrar a la resta de l’alumnat del centre als tallers de la festa de Sant Jordi” (Docent) “Aprendre i treballar en grup mentre creàvem el nostre joc de taula ha sigut molt divertit. Hem après i a la vegada ho hem passat bé” (Alumnat)