Projecte

Volem neta l’Oreneta

Institut Escola Costa i Llobera - Barcelona

Infantil

costaillobera.informacio@costaillobera.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
Infantil
Àmbits d’acció
Medi Ambient Salut i Benestar
Tecnologies Maker
Eines manuals
Durada
entre 35 i 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Què podem fer nosaltres per deixar neta l’Oreneta i perquè les altres persones en tinguin cura?

Propòsit del projecte

Que els infants prenguin consciència dels valors del respecte, cura i responsabilitat envers el parc de l'Oreneta del costat de l'escola, en el qual juguen habitualment. Que sentin que formen part del grup i que entre totes i tots podem aconseguir un propòsit comú. Que se sentin empoderats i empoderades ideant i fent realitat accions per a sensibilitzar a la resta de la comunitat educativa.

Descripció del projecte i de l’obra

L’alumnat d’Educació Infantil ha investigat l’estat del parc de l’Oreneta. Han observat la brutícia, identificat causes i proposat accions. A través del treball cooperatiu, han comunicat el problema a les famílies i han impulsat accions de neteja i sensibilització. Aquest procés els ha portat a comprendre millor la responsabilitat col·lectiva i el respecte pel medi natural.

Creació d’obres o productes

Hem creat cartells de sensibilització per col·locar al parc, una exposició amb materials reciclats i un vídeo explicatiu per les famílies. El procés ha estat creatiu, amb participació activa i reflexiva dels infants, afavorint la seva capacitat de comunicació i expressió artística.

Col·laboradors externs

Personal de l’Ajuntament de Barcelona.
Barcelona neta (parcs i jardins).

Preguntes connectores

– Hi ha brutícia al parc?
– Quin tipus de deixalles hi trobem i per què?
– Qui cuida el parc i com ho fa?
– Quins éssers viuen al parc?
– Quines conseqüències té la brutícia?
– Quines accions podem fer nosaltres i la comunitat?
– Com ho podem comunicar i celebrar?

Objectius d’Aprenentatge

- Prendre consciència de la brutícia que hi ha al parc de l’oreneta
- Classificar el tipus de deixalles que trobem al parc de l’oreneta: paper, plàstic, vidre, deixalles orgàniques…
- Reflexionar sobre el paper pel qual les persones deixen brutícia al parc.
- Identificar els animals i les plantes que habiten al parc de l’oreneta.
- Conèixer la feina que fan les persones que cuiden el parc.
- Raonar sobre el problema que provoca tota la brutícia en el nostre ecosistema.
- Qüestionar-se sobre la brutícia que generem i com ens afecta
- Comunicar a les famílies el problema que genera tanta brutícia.
- Decidir les possibles actuacions que podem fer davant el problema.
- Comunicar a tota la comunitat educativa les actuacions acordades.
- Fer conscient el que hem après i reflexionar sobre el futur.

Reflexió

Els infants han mostrat una gran implicació en les activitats, participant activament i adoptant actituds més responsables envers el medi ambient. Les mestres també hem estat compromeses, tot i les limitacions de temps. El curs vinent ens plantegem treballar amb més intensitat la sensibilització de les famílies i de la comunitat educativa per tal que el projecte tingui més ressò, més sentit per als infants i que l'impacte sigui més gran.