Visca la ràdio!
Institut Escola Àngela Bransuela - Mataró
Primària 1r Cicle
a8076157@xtec.cat
.


Pregunta essencial, repte o servei
Com podem compartir idees per cuidar el medi ambient?
Propòsit del projecte
Donada la pèrdua del català com a llengua vehicular al centre i de la manca de vocabulari en general, es vol millorar la competència d’expressió i comprensió oral i escrita de l’alumnat.
Descripció del projecte i de l’obra
A partir de la problemàtica del medi ambient, l’alumnat reflexiona sobre com cuidar el planeta i decideix fer un programa de ràdio per compartir el que ha après. Descobreixen com funciona la ràdio, practiquen l’expressió oral i graven el seu propi programa, que acaba publicant-se a les xarxes de l’escola.
Creació d’obres o productes
El producte final és un programa de ràdio fet per l’alumnat. Cada grup ha preparat una part del guió, amb consells, reflexions i idees per cuidar el medi ambient. Han gravat les seves veus i han triat la música. El resultat és un espai radiofònic senzill i proper, que es compartirà amb tota la comunitat educativa a través de les xarxes de l’escola.


Col·laboradors externs
Al llarg del projecte, hem comptat amb la col·laboració de Ràdio Mataró, que ens ha obert les portes del seu espai per conèixer de prop com funciona una emisora professional. L’alumnat participarà en la gravació d’un programa de ràdio professional explicant el nostre projecte. Aquesta visita ha estat clau per donar sentit al nostre programa i motivar l’alumnat.
Preguntes connectores
- El medi ambient està en perill. Com podem cuidar-lo entre tots?
- Com podem difondre el que estem aprenent a xarxa (les 3 R)?
- Com funciona una ràdio?
- S'entén la meva veu?
- Com fem un programa de ràdio?
- Estem llestos per enviar el nostre missatge al mon?
Objectius d’Aprenentatge
- Participar en un programa de ràdio memoritzant la seva part per transmetre missatges sobre el medi ambient.
- Desenvolupar el guió del programa seguint un model, tenint en compte la presentació i l’ortografia.
- Triar la informació més rellevant per presentar-la al programa de ràdio.
- Participar en un programa de ràdio memoritzant la seva part en anglès per transmetre missatges sobre el medi ambient.
- Participar en la selecció d’àudios i el seu ús al programa.
- Gravar les seves veus utilitzant l’equip de ràdio de l’escola per tal de millorar les seves habilitats orals.
Reflexió
El projecte va esdevenir un èxit rotund. L’alumnat s’ha implicat en tots els aspectes treballats. Han après sobre la història de la ràdio, han aprofundit en la protecció del medi ambient i han millorat les seves habilitats orals. A més a més, han tractat la ràdio des de les àrees d’anglès i música. El programa de ràdio va ser gravat i presentat en directe davant de les famílies de l’alumnat.