Vilafranca 2 – fem-ho realitat
Institut Vilafranca 2 - Vilafranca del Penedès
ESO 1r Cicle
a8076893@xtec.cat
.


Pregunta essencial, repte o servei
Quin és l'institut que ens mereixem?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat participi del disseny d’un nou espai educatiu a partir de la necessitat d’un edifici per l’institut Vilafranca 2 que des de fa 5 anys es troba en barracons. Que s’adonin i entenguin que com a ciutadans i usuaris d’equipaments públics poden reivindicar i incidir en la possible construcció d’aquests equipaments.
Descripció del projecte i de l’obra
El curs escolar 2020-2021 va començar amb la creació de l’Institut Vilafranca-2. Actualment, ja és el cinquè curs i hi ha dues línies a cada curs d’ESO. El centre es troba en un edifici modular de quatre fases, ubicat provisionalment al carrer de la Vinya, 25. Cal trobar un emplaçament definitiu per construir-hi el nou edifici amb tots els serveis: aules, gimnàs, sala d’actes, pati, pistes esportives, etc. En aquest projecte s’ha estudiat la superfície dels instituts de la zona, la flora i la fauna, i l’impacte ambiental. També s’han treballat àrees, plànols i dibuix tècnic.
Creació d’obres o productes
L’objectiu d'aquest treball és elaborar un projecte memòria sobre el nou institut de Vilafranca. Generar mesures preventives sobre la flora i la fauna que poden quedar afectades al construir un edifici en un espai on abans no estava urbanitzat. Creació dels plànols de l’edifici i la posterior construcció d’una maqueta representativa del nou centre.

Preguntes connectores
Què vol dir necessitar/ merèixer?
Quin impacte té la creació d'un nou institut?
Com podem minimitzar l'impacte de la creació de l'institut?
Com es disseny un espai de dos dimensions?
Com es representa un objecte de tres dimensions?
Com s'organitza un projecte tècnic?
Com fem sentir la nostra veu?
Objectius d’Aprenentatge
Ser capaç de reflexionar sobre els conceptes de necessitat i mereixement per valorar de manera crítica la justícia social en l’accés als equipaments públics.
Ser capaç d’analitzar l’impacte ambiental, social i urbanístic de la construcció d’un edifici per proposar solucions que minimitzin els efectes negatius sobre l’entorn.
Ser capaç de representar espais i objectes en dues dimensions mitjançant plànols i dibuix tècnic per visualitzar el disseny del nou institut de manera clara i precisa.
Ser capaç de construir una maqueta tridimensional a escala del futur institut per materialitzar i comunicar les idees de forma visual i tangible.
Ser capaç de planificar i organitzar un projecte tècnic col·laboratiu per resoldre de manera ordenada i cooperativa una necessitat real de la comunitat educativa.
Ser capaç d’expressar-se oralment i per escrit en diferents formats (memòria, exposició, carta…) per fer arribar les propostes i reivindicacions a la comunitat i a les institucions.
Ser capaç d’identificar i aplicar mesures de respecte pel medi i la biodiversitat local per garantir una construcció sostenible i respectuosa amb l’entorn natural.
Reflexió
Reflexions alumnat: "Ha estat divertit imaginar com serà el nostre institut." "Fer la maqueta ha estat el millor, perquè hem pogut construir com volem que sigui." "M’he sentit important perquè el projecte tenia a veure amb el nostre institut." Reflexions professorat: "Hem pogut aplicar continguts matemàtics i científics a una situació real, cosa que dona molt sentit a l’aprenentatge." "L’alumnat s’ha implicat molt, ja que es tracta del seu propi entorn."