Una finestra al futur
Institut La Serreta - Rubí
ESO 2n Cicle
Àngels Martínez - amarti51@xtec.cat Anna Domingo -adomin13@xtec.cat Sandra Garcia - sgarc125@xtec.cat Institut La Serreta
.
Pregunta essencial, repte o servei
Com podem contribuir a una educació inclusiva i equitativa per a tothom?
Propòsit del projecte
L'educació és un dret per totes les persones, i des de l'INS La Serreta volem que sigui una realitat. Les persones amb dificultats en l'aprenentatge o amb alguna discapacitat, mereixen rebre la millor de les atencions per tal que les seves dificultats no siguin un impediment en la seva educació.
Descripció del projecte
Al llarg d’aquest projecte, l’alumnat investiga la realitat educativa a nivell local. A partir de casos reals, es reflexiona sobre les desigualtats en l’accés a l’educació i com aquestes afecten el futur de les persones.
Creació d’obres o productes
El projecte inclou: visionat de vídeos i documentals, recerca d’informació (notícies, dades, entrevistes…), testimonis o col·laboracions amb entitats locals, tallers o debats i creació de productes finals com: campanyes de sensibilització (cartells, vídeos, podcasts i obres artístiques), presentacions orals o exposicions multimèdia, accions concretes dins del centre (ex. apadrinament escolar, intercanvi cultural, activitats per l’alumnat nouvingut...) o un mural col·laboratiu amb missatges i compromisos relacionats amb l’educació i la igualtat.
Preguntes connectores
Quines són les barreres d'aprenentatge dels alumnes?
La llengua és un mecanisme per fomentar la inclusió?
Podem tenir un llenguatge més inclusiu?
Objectius d’Aprenentatge
- Analitzar i rebutjar discriminacions diverses
- Valorar la diversitat com recurs d’aprenentatge
- Aplicar DUA per ajustar materials i activitats
- Detectar necessitats d’alumnat i propostes inclusives
- Recollir i analitzar dades per justificar la inclusió
- Dissenyar canvis i materials accessibles i inclusius
- Fomentar la participació democràtica en la comunitat
- Relacionar amb els ODS per donar perspectiva global
Reflexió
Com a orientadores educatives, valorem aquest projecte com una eina per fomentar la consciència crítica i el compromís social de l’alumnat. A través de la reflexió sobre desigualtats educatives, es promou l’empatia i la participació activa. Ens enriqueix veure com esdevenen agents de canvi al centre, i reafirma el nostre rol en la construcció d’una educació inclusiva i transformadora.