Un nom, un món
Institut Escola Àngela Bransuela - Mataró
Primària 1r Cicle
a8076157@xtec.cat
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Quina és la història del meu nom?
Propòsit del projecte
El nostre propòsit és promoure la implicació de l’alumnat mitjançant la indagació de la història del seu nom, construint tant la seva identitat personal com la dels companys. Valorar com el nom pot tenir un significat profund i una influència poderosa en la identitat d’una persona. Pretenem treballar l’autoestima i l’autoconeixement, identificar i expressar emocions.
Descripció del projecte i de l’obra
El nostre projecte treballa la identitat de l’alumnat a partir de la reflexió sobre el seu nom propi. A més de desenvolupar la identitat personal, es vol fomentar la pertinença cultural i millorar les habilitats de comprensió lectora i d'expressió oral, tot promovent la valoració de la diversitat cultural i lingüística a través del treball cooperatiu. Aquest projecte abasta diferents àrees curriculars, com ara l’àrea de llengua catalana i literatura, l’àrea de medi natural i social i l’àrea d’educació artística.
Creació d’obres o productes
Es van crear encreuats amb els noms dels alumnes utilitzant la màquina de tall per fomentar el sentit de pertinença al grup classe. Els negatius dels noms es van usar per decorar carpetes. Posteriorment, es van desmuntar els encreuats per crear atrapasomnis amb les circumferències tallades amb làser. Es van dissenyar samarretes amb els noms per assistir a la Fira Faig, utilitzant vinil tèxtil i impressió de sublimació per al logo de l’escola.


Col·laboradors externs
Com a col·laboradors externs, cal destacar el guiatge del professor Àngel Gallart de l'Institut Escola Àngela Bransuela en la coneixença i utilització de les màquines FAIG. També és important mencionar Jesús Pérez de l'Escola Joan Miró per l'elaboració dels logos per a les samarretes de la Fira FAIG.
Finalment, la col·laboració del MAC - Museu d'Art Contemporani de Mataró en l'elaboració del taller plàstic.
Preguntes connectores
- Qui soc jo?
- Com representem els nostres noms?
- Quines paraules coneixem de cada lletra de l'abecedari?
- Què és la identitat?
- Què ens uneix?
- Ho compartim?
Objectius d’Aprenentatge
- Crear un discurs clar per fomentar la confiança en parlar en públic.
- Elaborar un text coherent per comunicar vivències personals.
- Seleccionar informació de diverses fonts i transformar-la en coneixement.
- Utilitzar un llenguatge no discriminatori, respectant la perspectiva de gènere.
- Comprendre el repte i desenvolupar una solució efectiva.
- Promoure un ambient respectuós i inclusiu, valorant les diferències.
- Elaborar produccions creatives com a oportunitat d’autodescobriment.
Reflexió
Aquest projecte ajuda els alumnes a conèixer-se millor a través del significat i la història del seu nom, millorant la seva autoestima i confiança. També aprenen a compartir les seves històries i a escoltar les dels altres, fomentant l’empatia i el respecte. Afavoreix les habilitats d'expressió oral i de comprensió lectora. És un projecte que motiva als infants, afavorint un ambient inclusiu i d’aprenentatge.