Projecte

STEM (A) VIDRERES

Institut Vidreres - Vidreres

ESO 1r Cicle

faig@institutvidreres.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
ESO 1r Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient Tecnologia i Comunicació
Tecnologies Maker
Biomaterials Eines manuals Electrònica
Durada
entre 10 i 25 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podríem utilitzar la ciència per donar resposta a un problema del nostre dia a dia?

Propòsit del projecte

Responsabilitzar a l’alumnat per participar en una fira on presenten experiments o projectes tecnològics.

Descripció del projecte i de l’obra

Aquest projecte té com a objectiu apropar l’alumnat de 2n d’ESO a la ciència i a la tecnologia mitjançant l’organització d’una fira on presenten experiments o projectes tecnològics.

Creació d’obres o productes

L’alumnat s’organitza en grups. Es crea un grup de logística entre l’alumnat que s’ocupen de l’organització de la gestió de les aules específiques i de l’organització de la fira. Cada grup escull, es documenta i prepara un experiment o projecte tecnològic que es presenta la fira. Cada grup prepara un vídeo que es presenta al programa Xperimenta. La fira s’ubica a la plaça del poble i es visitada per l’alumnat de sisè de primària de les escoles del poble i de l’alumnat de primer d’ESO. S’estableix una votació popular i els grups guanyadors participen a la Fira de Girona.

Col·laboradors externs

Els col.laboradors externs són el CRP-Girona que organitza la Fira “Ciència entre tots” i els organitzadors del concurs de vídeos X(p)rimenta.

Preguntes connectores

Quin projecte triem ?
Què necessitem per fer el projecte ?
Ens han validat el nostre projecte ?
Ens organitzem?
Experimentem?
Amb quina ODS està relacionada el teu projecte?
Com es fa un text instructiu?
Com dissenyar un pòster ?
Com dissenyar un logo que ens representi ?
Com fer un vídeo per explicar el procediment del nostre projecte o experiment ?
Com realitzar un pressupost?
Com es divulagarà el producte realitzat?
Grup logística: com organitzem els grups de treball i donem a conèixer la Fira?

Objectius d’Aprenentatge

Analitzar de manera crítica dues propostes de projecte, valorant-ne la viabilitat, l’interès i l’impacte, i participar activament en el procés de presa de decisions col·lectiva, tot argumentant amb respecte i escoltant diferents punts de vista.
Identificar de manera col·laborativa els recursos, les accions i els rols necessaris per dur a terme el projecte escollit, organitzant la informació de manera clara i coherent en una fitxa de presentació (A4) per validar-ne la viabilitat davant del grup o l’equip docent.
Revisar i millorar la fitxa A4 del projecte a partir de les observacions i suggeriments rebuts, aplicant canvis de manera raonada i col·laborativa per garantir una presentació clara, coherent i ajustada als criteris de validació.
Cooperar activament en treball en equip tant en entorns presencials, valorant les aportacions dels altres i respectant la diversitat per construir coneixement col·lectiu.
"Aplicar conceptes matemàtics i científics per resoldre problemes contextualitzats en situacions de la vida quotidiana, desenvolupant el pensament crític i creatiu.
Cercar, analitzar i seleccionar informació de manera crítica i segura a través de fonts diverses per proposar solucions tecnològiques i científiques a problemes reals.

Utilitzar de forma responsable les eines de laboratori i les plataformes digitals per realitzar experiments segurs i analitzar dades segons els criteris científics establerts."
"Desenvolupar habilitats de pensament crític i creatiu en la recerca i anàlisi d'informació per proposar i defensar punts de vista propis sobre qüestions ecosocials rellevants.
Fomentar la implicació ciutadana i la perspectiva històrica en l’anàlisi dels avenços científics per interpretar la ciència com una construcció col·lectiva en evolució."
Comprendre i aplicar les característiques pròpies del text instructiu per produir, de manera col·laborativa i adequada, un text que expliqui el procés i desenvolupament del projecte/experiment, utilitzant un llenguatge clar, seqüenciat i coherent.
Aprendre a dissenyar i elaborar un pòster científic efectiu que comuniqui, de manera visual, clara i organitzada, els passos, resultats i conclusions del projecte o experiment, utilitzant recursos gràfics i textuals adequats al públic destinatari.
Identificar els elements visuals i simbòlics que defineixen la identitat d’un projecte per dissenyar, de manera creativa i significativa, un logotip que representi l'experiment o projecte científic, tenint en compte criteris de claredat, simplicitat i comunicació visual.
Planificar i produir un vídeo explicatiu que comuniqui de manera clara, ordenada i creativa el procediment del projecte o experiment, integrant imatges, so i text amb coherència i utilitzant eines digitals adequades al context i al públic receptor.
Identificar els recursos materials i eines necessaris per al desenvolupament del projecte o experiment, i elaborar un pressupost detallat i ajustat, aplicant nocions bàsiques de càlcul, organització econòmica i presa de decisions responsables.
"Utilitzar el llenguatge científic i matemàtic per interpretar i comunicar informació de manera efectiva, mitjançant taules, gràfics, diagrames i altres formats.

Argumentar amb rigor i fonamentació científica la relació entre la ciència, la tecnologia i la societat per valorar-ne les repercussions socials, econòmiques i ambientals."
Planificar i coordinar l’organització dels grups de treball i les tasques necessàries per a la preparació i el bon funcionament de la fira, promovent la col·laboració, la gestió eficaç del temps i l’assumpció responsable dels rols dins l’equip.

Reflexió

A aprendre a fer cosmètics i a fer més mescles, per aconseguir alguns tons més marrons o més ataronjat. He après el que passa si juntes vinagre i bicarbonat. He après a treballar en grup sense conèixer a cap company/a. He après a treballar en grup més del que ja sabia, a fer un forn solar i saber quins són els materials necessaris perquè funcioni. Que els cables negres són negatius i els vermells positius, que un dron per volar necessita menys pes, una bateria més potent i unes hèlices més llargues.