Projecte

Remenja’mmm

Escola Prat de la Riba - Reus

Primària 2n Cicle

amoya9@xtec.cat / msalat4@xtec.cat

.

Col.laboradors

Descarrega PDF
Share
Etapa/Cicle
Primària 2n Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient
Tecnologies Maker
Durada
més de 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Què podem fer per reduir el malbaratament alimentari en el nostre dia a dia?

Propòsit del projecte

Tractar el tema del malbaratament alimentari a través de la seva realitat més propera (des de casa, a l’escola), però també a nivell més global. Ens proposem descobrir d’on provenen els aliments i quin és el recorregut que fa un producte des que és matèria primera fins que arriba a la botiga, endinsant-nos, així, en el tema de la petjada ambiental. El malbaratament alimentari és un problema ètic, social, nutricional, ambiental i econòmic. Volem fomentar actituds responsables i conscients en relació amb l’alimentació i promoure accions per reduir el malbaratament.

Descripció del projecte

“Remenja’mmm” està emmarcat dins el projecte anual “IDEA”. En aquest, hem tractat el malbaratament alimentari a través de la realitat més propera. Hem descobert d’on provenen els aliments i quin és el recorregut que fa un producte des que és matèria primera fins que arriba a la botiga, descobrint així, la petjada ambiental. Hem proposat solucions pràctiques en l’àmbit local, col·laborant amb l’associació Espigoladors, hem sumat forces per donar una segona oportunitat a unes mandarines imperfectes amb un fi comú i social: donar-les al banc d’aliments del territori.

Creació d’obres o productes

Hem collit fruita que no volien per al circuit comercial i l'hem donat al Banc d'Aliments.

Col·laboradors externs

Espigoladors
Facultat de nutrició i dietètica de la URV
Mares nutricionistes de l'escola
Banc d'aliments
La vall bio (Benifallet)

Preguntes connectores

Per què hi ha tant de menjar a les brosses de l'escola?
Quin valor donem als aliments?
Què podem fer per practicar patrons de consum responsable i de km 0?
Qui juga el paper de consumidor i qui el de distribuïdor?
Quin recorregut fa un aliment?
Com puc menjar de manera saludable?
Què podem fer per reduir el malbaratament alimentari en l'entorn proper?
Com podem donar una segona oportunitat als aliments?
És important l'estètica de les fruites i verdures?
Com afecta el malbaratament alimentari al canvi climàtic?

Objectius d’Aprenentatge

Realitzar una acció sostenible i social al nostre entorn proper per tal d’ajudar a reduir el malbaratament alimentari i reduir la petjada ecològica dels aliments.

Reflexionar sobre els hàbits de consum responsable, identificant els beneficis dels productes de proximitat i la importància d’adoptar pràctiques sostenibles en el dia a dia.

Conèixer els drets i responsabilitats com a consumidors, valorant la importància de prendre decisions informades per contribuir a una societat més justa i sostenible.

Reflexió

Espigoladors: el fet de treballar no només amb adults, sinó també amb infants, fa que famílies i alumnat prenguin consciència de tot l'aliment que queda al camp i no es recull. Walid (alumne): ara ja no anem a comprar al supermercat, sinó que ho fem al mercat per trobar fruites i verdures de tota mena, sense tenir en compte la seva estètica. Mestres: notem un canvi en les estones d'esmorzar, ja no es llença la quantitat de menjar que anteriorment es llençava, ja que donen més valor als aliments.