Refugi climàtic al nostre pati
Escola Josep Manuel Peramàs - Mataró
Primària 3r Cicle
a8020917@xtec.cat
.


Pregunta essencial, repte o servei
Com podem millorar el nostre pati per afrontar una onada de calor?
Propòsit del projecte
Què l'alumnat faci la proposta de transformació del pati de l'escola en un refugi climàtic fomentant el pensament i l'acció crítica.
Descripció del projecte i de l’obra
L’alumnat de 5è rep una carta convidant-lo a participar en el projecte Re-Natura, una iniciativa de l’Ajuntament de Mataró per actuar davant l’escalfament global, fent dels patis, refugis climàtics. A partir d’aquí, l’alumnat reflexiona sobre com afecta una onada de calor a l’ésser humà, investiga què són els refugis climàtics i dissenya i confecciona maquetes, de manera col·laborativa, per tal de poder donar resposta al repte plantejat i presentar millores perquè el seu pati esdevingui un refugi climàtic.


Col·laboradors externs
Ajuntament de Mataró. Col·laboració amb el projecte Re-natura Mataró que té com objectiu l'Adaptació dels patis escolars com a refugis climàtics i espais educatius de biodiversitat.
Preguntes connectores
Com ens afecta una onada de calor?
Què és un refugi climàtic?
Quins canvis haurem de fer al pati per convertir-lo en un refugi climàtic?
Com representar les nostres propostes d'un refugi climàtic?
Com puc explicar tot allò que he après?
Objectius d’Aprenentatge
-Treballar les tipologies textuals a partir de l'elaboraració d'una carta formal per donar resposta a la proposta de l'Ajuntament.
-Indagar com afecta les altes temperatures al nostre cos per actuar davant una onada de calor.
-Argumentar oralment i per escrit com afecten les altes temperatures al nostre cos per actuar davant una onada de calor.
-Comunicar oralment i per escrit el procés d'aprenentatge per afavorir la metacognició de l'alumnat.
-Entendre què és un refugi climàtic i les seves característiques per tal d'adequar les propostes a la demanda del projecte.
-Elaborar una maqueta de manera col·laborativa amb elements naturals per recollir les propostes de millora del pati perquè esdevingui un refugi climàtic.
-Interpretar i aplicar escales numèriques (plànols) per construir la maqueta.
Reflexió
El projecte els ajuda a connectar amb el seu entorn proper i l’implica davant un problema global d’una manera molt significativa. Hem pogut treballar globalment posant èmfasi no només als aspectes curriculars, sinó també als valors del treball en equip i la col·laboració tenint en compte la diversitat. Mestres referents Ens agrada molt el disseny i hem gaudit construint una maqueta i experimentant amb diferents materials i eines. A més, hem pogut col·laborar en la millora del nostre pati treballant en equip.Alumne