Rebuig o oportunitat
Institut Escola Àngela Bransuela - Mataró
ESO 1r Cicle
a8076157@xtec.cat
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Com (re)valoritzem el contenidor blau de l’aula?
Propòsit del projecte
La generació de residus és una de les problemàtiques ambientals més preocupants i és evident que la seva gestió genera injustícies socials. Així doncs, com que l’escola és també una font de residus, el propòsit d’aquest projecte és el de conscienciar l’alumnat sobre el valor dels recursos i promoure una actitud crítica i activa envers el reciclatge. Així, connectem amb el seu creixement personal afavorint l’autonomia, el pensament crític i la capacitat d’actuar davant de problemes reals del seu entorn immediat.
Descripció del projecte i de l’obra
L’alumnat investiga el cicle del reciclatge del paper a partir de la visita al Museu Molí Paperer de Capellades i d’una xerrada amb l’artista Olga Serral. A partir d’aquestes experiències, analitza la gestió dels residus a l’aula i crea un sistema de recollida de dades que possibiliti la reflexió sobre les injustícies socials que es deriven de la gestió de residus. Finalment, dissenya propostes de millora i accions concretes per donar una nova vida al paper rebutjat i conscienciar la comunitat educativa.
Creació d’obres o productes
L’alumnat recull dades sobre l’ús del contenidor blau i les representa mitjançant taules informatives. A més, crea obres artístiques utilitzant paper reciclat, inspirades en la visita i la xerrada realitzades. Aquestes creacions serveixen com a vehicle per transmetre un missatge transformador sobre el valor dels materials rebutjats i la importància de repensar el consum i els residus des de l’aula.


Col·laboradors externs
El projecte compta amb la col·laboració del Museu Molí Paperer de Capellades, on l’alumnat descobreix el procés artesanal de fabricació del paper. També participa l’Olga Serral, artista especialitzada en paper reciclat, que ofereix una xerrada-taller on comparteix tècniques creatives i reflexions sobre sostenibilitat i art. Aquestes aportacions reforcen la dimensió real i transformadora del projecte.
Preguntes connectores
-Què hi ha als contenidors blaus de la nostra escola?
-Com afecta la generació de residus a l'entorn natural i social de la nostra comunitat?
-Quins són els passos per transformar i reciclar paper?
-Quines alternatives creatives podem proposar per reutilitzar el paper reciclat i produir objectes útil?
-Quin impacte creus que el nostre projecte pot tenir en la comunitat escolar i més enllà?
-Com podem explicar el nostre procés de creació i els nostres aprenentatges a la resta de l'escola?
Objectius d’Aprenentatge
-Avaluar els efectes de determinades accions sobre el medi ambient per tal d'adquirir hàbits sostenibles que minimitzen els impactes mediambientals.
-Dissenyar i implementar un sistema de recollida i organització de dades i resultats.
-Connectar el correcte ús dels decimals en el disseny del sistema de recollida de dades en el qual es treballi el càlcul amb nombres decimals.
-Connectar el càlcul correcte de les proporcions de la recepta
-Idear, dissenyar i construir un objecte amb pasta de paper (Motiu Sant Jordi)
-Ser capaç de relacionar els efectes d'actuacions a nivell local amb la seva repercussió a nivell global.
-Treballar de manera cooperativa respectant les col·laboracions dels companys i assumir la seva responsabilitat en les tasques dins del grup.
Reflexió
“Ara cada cop que llenço paper, em pregunto si de veritat és un rebuig o si en podria fer alguna cosa.” — Alumna de 1r d’ESO “He descobert que fins i tot un simple full pot tenir una segona vida si hi posem imaginació.” — Alumne de 1r d’ESO “Amb aquest projecte, l’alumnat ha après a observar el seu entorn amb mirada crítica i a actuar per transformar-lo.” — Tutora de 1r d’ESO