Rastres de fauna a l’Esquirol
Escola Cabrerès - L'Esquirol
Primària 3r Cicle
elcabreres@elcabreres.cat
.
Col.laboradors
Pregunta essencial, repte o servei
Quina fauna tenim al nostre entorn proper?
Propòsit del projecte
L’alumnat té la inquietud i curiositat per descobrir d’on provenen els diferents rastres d’animals que troben a prop de l’escola. Aprofitem la riquesa del nostre entorn i obrim l’aula a la natura per explorar i descobrir la fauna que hi habita mitjançant la investigació i l’observació. També es compta amb el suport d’un professor de biologia de secundària del centre, amb el que ens ajuda a sensibilitzar-nos i prendre consciència de la importància de conservar el medi ambient.
Descripció del projecte
El projecte es centra en l'estudi dels rastres d'animals presents a l'entorn i el realitzen els alumnes de 5è de primària. Per començar, van dedicar uns dies a explorar la zona, identificar i registrar rastres i instal·lar càmeres de fototrampeig. Posteriorment, a l'aula, han analitzat tota la informació recollida i, en grups, han aprofundit en el coneixement dels animals trobats. Paral·lelament, construeixen un mapa conceptual a l’aula que els ajuda a organitzar la informació i a ser conscients del seu propi procés d'aprenentatge.
Creació d’obres o productes
Durant el transcurs del projecte s’adquireixen coneixements faunístics que es materialitzen de diverses maneres. En primer lloc, es crea un joc de memòria per fer parelles amb dades de la fauna estudiada que servirà perquè l’alumnat d’infantil pugui fer-ne ús. També es fa una exposició oberta a tot el centre per explicar en grup els conceptes estudiats. A mesura que es van treballant diferents conceptes es fa un recull en forma de mapa conceptual de gran format a l’aula per tal d’afavorir la construcció del coneixement. I s’elabora una guia de fauna amb tota la informació.
Reflexió
Aquest projecte ha permès als alumnes descobrir i valorar la fauna local a través de l'observació i l'anàlisi de rastres. Han entès millor la biodiversitat i la importància de la recerca. Treballant en grups i amb un mapa conceptual, han après a organitzar la informació i a reflexionar sobre el seu aprenentatge. A més, l’experiència ha despertat la seva curiositat i ha fomentat una actitud més conscient i respectuosa envers la natura.