Quines formes té la vida?
Institut Montgròs - Sant Pere de Ribes
ESO 1r Cicle
insmontgros@xtec.cat
.


Pregunta essencial, repte o servei
Creiem que la nostra forma és casual?
Propòsit del projecte
Que l'alumnat sigui capaç de reconèixer, analitzar i representar les formes geomètriques presents a la natura per comprendre millor el món viu i expressar-ho artísticament.
Descripció del projecte i de l’obra
L’alumnat segueix un camí d’aprenentatge per poder contestar la pregunta “Quines formes té la vida?”. Ens iniciem amb un llançament vivencial on l’alumnat surt a pintar al bosc per veure quines formes té la vida de l’entorn. A partir de preguntes, treballen la biologia de la vida, la química de la matèria creant àtoms i molècules. També copsen que la vida segueix la successió de Fibonacci i la proporció d’or i finalment, creen estructures vives que s’aguanten per si soles.
Creació d’obres o productes
La creació de l’obra és una representació artística plàstica que contesta la pregunta essencial utilitzant tots els sabers i competències treballats durant el trimestre. L'exhibició es realitza en un bosc proper al centre fent un museu efímer a l'aire lliure perquè l'alumnat exposi les seves obres.


Col·laboradors externs
Escoles d'Art i Batxillerats artístics
Publicistes
Arquitectes
Artistes.
Preguntes connectores
Què veieu a la natura?
Què és la vida?
Quins tipus de vida hi ha?
Per què té vida la Terra?
De què està formada la matèria viva? Quina forma té?
Les persones tenim alguna forma especial? Som proporcionals?
Per què els èssers vius s'aguanten?
Quina geometria trobem a la vida?
Quines transformacions geomètriques hi ha a la vida?
Quines formes té la vida?
Objectius d’Aprenentatge
-Explicar què és un ésser viu.
-Identificar els cinc regnes dels éssers vius segons les seves característiques i posar-ne exemples.
-Explicar les condicions per tal que hi hagi la vida a la Terra.
-Diferenciar àtoms i molècules. Construir un model atòmic. Relacionar la taula periòdica amb els elements químics. Produir un vídeo divulgatiu sobre elements químics, molècules i àtoms.
-Aplicar i calcular la proporció àurea en el nostre cos. Traçar l'espiral de Fibonacci.
-Diferenciar pes i massa.
-Dissenyar i construir una estructura que aguanti un pes.
-Comprendre i idear una tessel·lació d'Escher relacionada amb la vida.
-Traçar simetries, translacions i girs a partir de figures geomètriques.
-Elaborar una obra artística donant resposta la pregunta inicial. Planificar i dur a terme un museu efímer.
Reflexió
El projecte ha aconseguit que l’alumnat valori la natura que li envolta i comprendre que les formes no són casuals sinó que tenen un sentit per la vida. El museu efímer ha aconseguit visibilitzar la ciència feta art en un espai natural i proper de Ribes.