Projecte

Química Culinària

Institut Pla Marcell - Cardedeu

Contacte: insplamarcell@xtec.cat

Share
Etapa/Cicle
ESO 1r Cicle
Desafiaments
Medi Ambient Salut i Benestar Justícia Global
Tecnologies Maker
Biomaterials Eines manuals Estris de cuina.
Durada
entre 25 i 35 hores

Elabora una recepta de cuina aplicant les tècniques químiques que s’han experimentat a l’aula amb l’ajuda d’un expert culinari.

Descripció del projecte i de l’obra

En aquest projecte, l'alumnat treballa el repte de crear una recepta de cuina pròpia a partir de les pràctiques i conceptes treballats al laboratori. Realitza gelificacions, deshidratacions de productes, estudia els punts d'ebullició d’una mostra i observa fenòmens com l'osmosi, entre altres. Analitza canvis químics com la reacció de Maillard i treballa conceptes com el pH, i la conservació de fruita. Amb l'ajuda d'un cuines professional ha d'aplicar les tècniques apreses a casa per elaborar a casa la seva pròpia recepta i compartir imatges del resultat a l'aula.

Reflexió

L'alumnat fa valoracions positives, els agrada cuinar i experimentar, aprendre fórmules i canvis en els elements. Les classes són ràpides i intenses, i és un esforç fer tantes coses a l'hor a! Tot i així, valoren el que han après. Pel que fa al professorat, també sol ser classes intenses de 100 minuts i s'agraeix quan hi ha codocència. El contingut conceptual es pot arribar a fer feixuc, i costa mantenir l'atenció perquè s'esperen resultats immediats.

Recursos i materials

Productes vinculats

Logo Escola

Propòsit del projecte

Entendre que els conceptes de ciència que poden semblar abstractes tenen aplicació en un context real i pròxim a l'alumnat

Col·laboradors externs

Un cuiner pròxim al centre

Preguntes connectores

Algunes de les preguntes fetes a classe: Què és una reacció de Maillard? Com definiries un àcid? Quin paper té la fruita en la elaboració de melmelada Ets capaç d'elaborar una recepta a casa relacionada amb els conceptes que s'han vist a classe?

Objectius d’Aprenentatge

-Comprendre la classificació de la matèria i aplicar els conceptes de canvis químics en processos culinaris, com la gelificació, la deshidratació i l’osmosi. -Analitzar el paper dels components alimentaris en diferents processos químics, com la gelificació, la deshidratació i la reacció de Maillard, per entendre com afecten les propietats dels aliments. -Aplicar els conceptes d’àcid-base en la conservació d’aliments, especialment en la preservació de fruites, per millorar-ne la durabilitat i la seguretat alimentària. -Elaborar una recepta pròpia, transferint els conceptes treballats al laboratori i integrant els canvis químics observats durant les pràctiques. -Comunicar el procés d’elaboració de la recepta, explicant mitjançant un vídeo com s’apliquen les reaccions químiques estudiades per aconseguir el resultat final.