Projecte

Qui ha fet aquest forat?

Escola la Canaleta - Vila-seca

Infantil

susanalopez@lacanaleta.cat

.

Share
Etapa/Cicle
Infantil
Àmbits d’acció
Medi Ambient
Tecnologies Maker
Audiovisual
Durada
entre 35 i 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podem ajudar a les nostres plantes i als conills?

Propòsit del projecte

Hem trobat un forat al jardí de l’escola. Descobrim que ha estat fet per un conill que menja les arrels d’un àloe vera. Aquest fet ens planteja el desafiament d’entendre què ha passat i com podem tenir cura de les plantes i dels animals alhora. El projecte no busca una solució simple, sinó que promou l’empatia, el respecte per la natura i l’esperit crític davant d’una situació real, complexa i amb múltiples perspectives. Afavoreix el creixement personal dels infants mitjançant l’observació, la reflexió i la participació activa.

Descripció del projecte i de l’obra

L’alumnat observa un forat al jardí de l’escola i es pregunta què ha passat. Investiga qui l’ha fet, què menja el conill i com afecta les plantes. Escolta les informacions de diferents experts, consulta imatges i fa observacions directes. Representa el que descobreix mitjançant l’ús de diferents quaderns d’investigació. Reflexiona sobre com cuidar les plantes i conviure amb els animals. Finalment, proposa accions per protegir el tant les plantes del jardinet, com les de l’hort.

Creació d’obres o productes

L’alumnat documenta el procés en un diari de camp. A la vegada disposa de diferents quaderns d’investigació amb imatges i paraules. Representa el que descobreix sobre els conills i les plantes. Participa en l’elaboració d’un líquid natural i també planta espígol i menta, per allunyar el conill sense fer-li mal. Aquestes accions creatives permeten donar resposta al desafiament, transformant el pati en un espai cuidat i compartit entre infants, plantes i animals.

Col·laboradors externs

Hem tingut un col·laborador extern, el Sergi. Ell és biòleg i ens ha explicat perquè els conills fan forats. Ens ha diferenciat entre els forats per viure i els forats d'alimentació.

Preguntes connectores

Qui ha fet aquest forat?
Qui ens pot ajudar a esbrinar-ho?
Qui ha fet aquesta petjada?
De qui són aquestes caques?
Què menja el conill?
Com protegir les coses de l'hort i l'aloe del Jardinet?

Objectius d’Aprenentatge

Desenvolupar el raonament científic a través de l’observació i la manipulació, reconeixent característiques dels animals i el seu impacte en l’entorn.
Explorar elements naturals i establir vincles entre accions i conseqüències ambientals per fomentar hàbits sostenibles.
Avançar en normes i hàbits saludables i ecosocials, tot construint una identitat respectuosa amb el medi i amb confiança en les pròpies capacitats.

Reflexió

Ha estat una vivència compartida que ha despertat la curiositat dels infants i ha generat una nova manera de mirar el nostre entorn natural. Ens ha connectat amb la natura des del respecte, l'observació i l'acció, tot fent del pati un espai viu i significatiu. Les veus dels infants ho expressen així: “Potser aquest forat l'ha fet un dinosaure.” Maverick “El conill es menja les arrels de l’àloe!” Quim “Ha sigut un conill perquè els agrada fer forats.” Amaia “El podríem veure amb una llanterna.” Max