Què són les rodones que hi ha al mar
Escola Saavedra - Tarragona
Infantil
e3009369@xtec.cat
.


Pregunta essencial, repte o servei
Què són i com afecten les rodones (piscifactories) del mar?
Propòsit del projecte
El propòsit del projecte és despertar en els infants la consciència ecosocial i el compromís envers la cura del mar a través d’una experiència vivencial i competencial. A partir de l’exploració de les piscifactories com a fenomen proper i real, el projecte vol promoure la reflexió crítica, la creativitat, la investigació i la col·laboració per donar resposta a reptes reals i sostenibles des de l’acció educativa.
Descripció del projecte i de l’obra
El projecte s’inicia amb una fase de provocació a través d’una imatge inquietant que desperta la curiositat dels infants: “Què són les rodones (piscifactories) del mar?”. Després s’obre una fase d’investigació científica, on es plantegen preguntes, es fan descobertes i es documenten les hipòtesis. A la fase maker, els infants esdevenen enginyers i creen una màquina per netejar el mar. Finalment, a la fase de divulgació, es transformen en comunicadors per sensibilitzar la comunitat educativa sobre la importància de cuidar el mar. El projecte culmina amb una exposició final oberta a tothom.
Creació d’obres o productes
El producte final del projecte consta de dues grans accions. D’una banda, la creació d’un prototip tecnològic per netejar el mar, amb una màquina ideada pels infants que recull residus del fons marí i filtra l’aigua abans que arribi al mar. Aquest prototip es construeix amb el suport dels padrins de lectura i el material del FAIGLab. D’altra banda, es realitza una exposició amb quatre espais diferenciats que reflecteixen l’enginy, la creativitat i el compromís dels infants per tenir cura del mar.

Col·laboradors externs
Tot i no tindre col·laboradors externs, al llarg del projecte hem comptat amb la participació d’agents interns com un submarinista professional, que ens va oferir una mirada real sobre la brutícia que es troba al fons marí a grans profunditats, aportant valor i realisme a la investigació. També hem col·laborat amb els padrins i padrines de lectura, que ens han ajudat a construir el prototip de les nostres màquines fent ús del maquinari disponible a l’aula FAIGLab i reforçant el treball col·laboratiu entre etapes.
Preguntes connectores
-Què són les rodones que hi ha al mar?
-Com funciona una piscifactoria?
-Les piscifactories contaminen el mar?
-Com podem netejar el mar?
-Com expliquem a la gent la importància de cuidar el mar?
Objectius d’Aprenentatge
-Despertar la curiositat científica a través de l’observació, la formulació d’hipòtesis i la generació de preguntes davant de situacions reals, amb la finalitat de construir coneixement i desenvolupar un pensament crític.
-Explorar el funcionament de les piscifactories, identificant les diferències amb el medi natural marí, amb la finalitat de comprendre les condicions de vida dels peixos i el seu impacte en el consum humà.
-Analitzar l’impacte ambiental de les piscifactories i altres activitats humanes mitjançant la recerca i la reflexió, per tal de desenvolupar una consciència ecològica i actituds de responsabilitat envers el medi ambient.
-Aplicar el pensament creatiu i la resolució de problemes en la ideació i construcció col·laborativa d’un prototip tecnològic, amb la finalitat de donar resposta a situacions reals com la contaminació marina.
Reflexió
Alumnes: “A mi m’agrada fer projectes perquè puc pensar.” “Quan veig brossa, penso en la màquina que vam fer.” “A mi m’agrada pensar idees i fer invents.” “Ja sé com fer-ho, vull explicar-ho a la família!” “Podem tornar a fer un altre projecte l’any que ve?” “Aquest cartell és perquè tothom sàpiga que el mar no és una paperera.” Mestres: “Els projectes s’haurien de compartir entre tota l’escola."