Pot tornar a desbordar el Francolí?
Escola El Serrallo - Tarragona
Primària 3r Cicle
e3003306@xtec.cat
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Què passaria si es tornés a desbordar el Francolí?
Propòsit del projecte
Que els infants comprenguin els fenòmens meteorològics i hidrològics a través del cas del riu Francolí, per reflexionar sobre l’impacte del canvi climàtic i sensibilitzar la comunitat amb propostes comunicatives que promoguin accions col·lectives.
Descripció del projecte i de l’obra
L’alumnat entrevista persones del barri que van viure l’episodi meteorològic del 10 d’octubre de 1994, fent servir imatges de l’hemeroteca. En grups, dissenyen una estació meteorològica en 3D amb Tinkercad i Cura, i fan una predicció del temps que enregistren i pengen al seu Google Sites. També participen en un col·loqui amb la campanya “Pesca Neta”, per reflexionar sobre els residus marins. Finalment, creen cartells de conscienciació sobre el canvi climàtic, fomentant el pensament crític, la creativitat i la responsabilitat ambiental.
Creació d’obres o productes
El producte final és una campanya de sensibilització sobre els efectes del canvi climàtic, dissenyada i elaborada per l’alumnat. Consisteix en una sèrie de cartells amb imatges i missatges impactants que es mostren a l’escola per promoure la consciència ambiental i l’acció col·lectiva.

Col·laboradors externs
Hemeroteca Municipal: realització d’una activitat a l’arxiu per veure notícies de la riuada i fent preguntes a la responsable de l’arxiu.
Membre Plataforma Cel Net, membre Plataforma Pesca Neta: realització d’una conferència.
Preguntes connectores
Què va passar el 10 d'octubre del 1994?
Què és i com funciona l'atmosfera?
Com ens ajuden els mapes a entendre els fenòmens meteorològics?
Què és la hidrosfera?
Què podem fer per combatre el canvi climàtic?
És possible que es repeteixi un desbordament amb la situació climàtica actual?
Objectius d’Aprenentatge
Identificar fets clau de la riuada del 1994 amb fonts orals i escrites, per comprendre els seus efectes socials i valorar la memòria local.
Aplicar habilitats d’entrevista i anàlisi d’imatges periodístiques, per interpretar fets passats amb esperit crític.
Reconèixer les capes de l’atmosfera i diferenciar temps i clima, per entendre els fenòmens meteorològics quotidians.
Interpretar mapes del temps i fer servir fonts digitals, per fer prediccions meteorològiques autònomes.
Analitzar l’impacte humà en la hidrosfera i el canvi climàtic, per promoure actituds responsables amb el medi ambient.
Expressar idees en debats, cartells i eslògans, per sensibilitzar sobre la sostenibilitat i el compromís social.
Reflexió
El nostre alumnat ha comentat: “Conèixer i llegir les notícies d’aquell moment, ens ha fet entendre que darrere de cada desastre hi ha històries que no surten als llibres.” “Ara sabem llegir el cel, cuidar el mar i explicar al món per què cal actuar pel planeta, abans que sigui massa tard.”