Projecte

Posem en marxa l’hort!

Institut Escola Costa i Llobera - Barcelona

Primària 1r Cicle

costaillobera.informacio@costaillobera.cat

.

Share
Etapa/Cicle
Primària 1r Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient
Tecnologies Maker
Eines manuals Programació
Durada
entre 35 i 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podem fer créixer el nostre hort estalviant temps i aigua?

Propòsit del projecte

Que els infants enforteixin el sentiment de pertinença al grup davant l'impacte que té la seva creació col·lectiva en la sostenibilitat de l'hort de l'escola i que s'apoderin alhora d'idear i materialitzar un sistema de reg de l'hort de l'escola per estalviar aigua i temps entre totes i tots.

Descripció del projecte i de l’obra

Al principi, els nens de 2n investiguen la germinació i preparen l’hort, triant les hortalisses. En regar, detecten problemes amb la mànega i les regadores, prenent consciència de la despesa d'aigua. Amb ajuda d’experts, aprenen que el reg per degoteig és més eficient i decideixen crear la instal·lació de reg per a l'hort de l'escola. Els infants protagonitzen tot el procés: dissenyen el sistema, plantegen preguntes, fan experiments i prenen decisions fins a materialitzar la seva pròpia instal·lació.

Creació d’obres o productes

Treballant en equips, dissenyen diferents circuits del sistema de reg, plantegen preguntes i hipòtesis, i realitzen experiments amb el suport d’experts que validen les seves descobertes. Amb aquestes conclusions, construeixen una maqueta representativa del sistema i, un cop escollides les mides i peces necessàries, porten a terme la instal·lació real del reg per degoteig a l’hort escolar.

Col·laboradors externs

Bordas Garden; Laura Tàpia (mestra escola) i Carlos (familiar expert en sistemes de reg); Pol (jardiner, pare de l'escola); Tècnics CESIRE (programació de sensors d'humitat).

Preguntes connectores

- Què necessiten les plantes per viure?
- Per què és important per a nosaltres l’aigua?
- Com ho farem per regar el nostre hort aprofitant l’aigua?
- Com ho fan les persones expertes en horts i jardins per regar estalviant aigua i temps?
- Com muntarem un sistema de reg per degoteig?
- Com explicarem tot el què hem après i com continuar tenint cura de l'hort a la resta d'infants de l'escola?

Objectius d’Aprenentatge

- Conèixer el procés de germinació i de fotosíntesi d’una planta.
- Aprendre coneixements bàsics per tal de cuidar l’hort.
- Prendre consciència de la necessitat d’estalviar aigua a l’hora de regar l’hort.
- Conèixer diferents tipus de reg i prendre decisions sobre quina és la millor opció per estalviar aigua.
- Dissenyar i construir una maqueta del sistema de reg per degoteig a l’hort de l’escola.
- Explicar oralment les característiques de les hortalisses plantades a l’hort.
- Explicar oralment el procés d’ideació, disseny, representació i creació del sistema de reg per degoteig de l’hort de l’escola.

Reflexió

“El que més m’ha emocionat és que el que volíem s’ha fet realitat.” “Ens ho vam passar pipa! A mi el que més m’ha emocionat és que el nostre sistema de reg funciona. ” “Per fi el dia tan emocionant ha arribat. Compartir amb tots els companys/es és el que més m’ha agradat.”