Projecte

Podem viure sense plàstic?

Institut Escola l'Arrabassada - Tarragona

ESO 1r Cicle

e3013191@xtec.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
ESO 1r Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient Tecnologia i Comunicació
Tecnologies Maker
Biomaterials Eines manuals Audiovisual
Durada
entre 10 i 25 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Podem viure sense plàstic?

Propòsit del projecte

Que l'alumnat comprengui que en un món amenaçat per l'escalfament global cal entendre la necessitat d'assegurar-nos un present i un futur sostenibles. El plàstic ha esdevingut fonamental en el nostre dia a dia, però alhora també és un problema per l'abús del seu ús. Entendre'n les propietats, el procés de fabricació i reciclatge així com aspectes socials que se'n deriven i les possibles alternatives, ajuden l'alumnat a formar-se en valors.

Descripció del projecte i de l’obra

El projecte proposa a l'alumnat un procés d'aprenentatge complet, cooperatiu i individual, on investiguen la dimensió química, productiva, social i mediambiental del plàstic. Realitzen reportatges, elevator pitch multilingües i recerques sobre l'impacte ecològic i social del plàstic. Desenvolupen la part maker creant una escombra amb plàstic reutilitzat i fabricant bioplàstic al laboratori. Culminen amb una presentació pública, integrant competències comunicatives, digitals i ciutadanes.

Creació d’obres o productes

Per respondre al repte del projecte, l’alumnat ha realitzat accions transformadores que els han dotat d'habilitats transferibles a altres desafiaments socials i ambientals. Destaquen: campanya de canvi d’hàbits sobre embolcalls a l’institut; reportatges sobre l’impacte del plàstic al continent asiàtic; contacte amb ONG; construcció socràtica d’una escombra amb material reutilitzat, i disseny i elaboració de bioplàstic al laboratori.

Col·laboradors externs

El projecte ha comptat amb la col·laboració de l'alumnat de primària de l’Institut Escola de l’Arrabassada i una ONG col·laboradora “ The ocean clean up”. També col·labora l’escola internacional Semarang Multinational school d’Indonèsia. El CESIRE ha aportat assessorament pedagògic i metodològic i el Programa FAIG ha reforçat la motivació i projecció de futur aportant eines tecnològiques al projecte.

Preguntes connectores

-Què en sabem realment? Tot el plàstic és dolent?
-Què ha significat el plàstic per a la humanitat?
-Qui guanya i qui perd amb l'actual model d'ús del plàstic?
-Com podem transformar els nostres hàbits i sistemes?
-És realment viable dissenyar, fabricar i implementar alternatives sostenibles?

Objectius d’Aprenentatge

Analitzar críticament les concepcions prèvies sobre el plàstic i avaluar-ne de manera objectiva els beneficis i perjudicis.
Desenvolupar el pensament crític davant la informació sobre plàstics.
Reconèixer avenços tecnològics i socials i avaluar patrons de consum
Analitzar les desigualtats globals en la producció i gestió de residus plàstics
Examinar l'impacte dels residus plàstics sobre poblacions vulnerables i quin paper hi tenen agents socials.
-Identificar estratègies de reducció, reutilització i reciclatge i analitzar-ne alternatives sostenibles

Reflexió

“Crec que la resposta no és viure sense plàstic, sinó ser més conscients de quin plàstic utilitzem i per a què.” —Alumnat “Després de fer la recepta del bioplàstic, m'he adonat que les alternatives també tenen problemes.” —Alumnat “Aquest projecte ens ha ajudat a mirar el plàstic des d'una òptica més àmplia i a comprendre el seu impacte en persones desconegudes per a nosaltres” —Alumnat