PODEM VIURE SENSE ELECTRICITAT?
Escola La Maquinista - Barcelona
Primària 3r Cicle
escola@escolalamaquinista.cat
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Com poden ser els cotxes del futur per tal de reduir la contaminació, minimitzar la petjada energètica i contribuir a un planeta més sostenible?
Propòsit del projecte
El projecte té com a propòsit fomentar en l’alumnat una actitud crítica i creativa davant els reptes mediambientals, reflexionant sobre la mobilitat sostenible i la petjada energètica dels vehicles. Mitjançant la recerca, el disseny i la presentació de prototips innovadors, integren coneixements científics, tecnològics i socials. El projecte promou el compromís amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible i una ciutadania activa i transformadora.
Descripció del projecte i de l’obra
L’alumnat inicia el projecte amb preguntes generadores que desperten la seva curiositat sobre els reptes mediambientals i tecnològics. Investiguen i analitzen com funcionen els cotxes i les fonts d’energia sostenibles. Amb la informació obtinguda, dissenyen el seu propi model de cotxe del futur. Cooperativament, i amb l’ús d’eines tecnològiques, desenvolupen maquetes de cotxes solars i recullen el procés seguit i les decisions preses. L’exposició final els permet argumentar les seves idees i afavoreix l’autoavaluació i reflexió metacognitiva.
Creació d’obres o productes
L’alumnat genera idees a partir de la recerca i l’anàlisi de les fonts d’energia sostenibles que poden utilitzar els cotxes. En grups cooperatius, mitjançant el procés tecnològic, dissenyen i fabriquen models de cotxes solars. Utilitzen materials reciclats, eines digitals i el maquinari FAIG per a la fabricació de les seves maquetes. Experimenten solucions innovadores per resoldre els problemes, fomentant la creativitat i la col·laboració durant tot el procés maker.


Col·laboradors externs
Vam fer una visita a la Monlau per conèixer el seu projecte final del grau d'automoció: una cursa amb els seus propis cotxes. Vom poder descobrir el procés tecnològic que seguien era el mateix que havíem seguit nosaltres en la Sola Maki-race.
Els alumnes de l'Institut Escola Vapor i Molí van venir a l'aula a explicar-nos com jugar a "A 10 torns del col·lapse". Un joc de taula que podeu agafar en préstec al CESIRE i que a través de la simulació ens fa conscients de la gestió energètica del món.
Preguntes connectores
Com sé que algo és matèria?
Com canvia la matèria?
D'on surt l'energia?
Quin ús fem de l'electricitat?
Com funciona un circuit elèctric?
Com han evolucionat l'ús de l'energia en els transports al llarg de la història?
Com creiem que hauria de ser el cotxe del futur?
Com podem fabricar un cotxe només amb energia solar?
Com podem fer que el nostre cotxe sigui el més ràpid?
Com podem contribuir a canviar el futur consum energètic?
Objectius d’Aprenentatge
Analitzar la matèria i els materials
Experimentar i fer hipòtesis sobre els canvis físics i químics
Distingir i comparar les fonts d'energia
Reflexionar sobre com fer un ús responsable de l'energia
Descobrir l'electricitat i dissenyar un circuit elèctric
Conèixer l'evolució de les fonts d'energia
Dissenyar i fabricar cotxes sostenibles
Experimentar el procés tecnològic
Idear un estudi de variables (mètode científic)
Generar conscienciació mediambiental
Reflexió
El projecte ens ha transformat tant a nivell individual com col·lectiu. Ha despertat en nosaltres una major consciència mediambiental i una actitud més crítica davant els reptes del present i del futur. A més, ha contribuït a connectar l’aprenentatge amb situacions reals, fent visible el paper transformador de l’educació en la construcció d’un futur millor. “El dia de l’apagada general, em vaig adonar de la importància de tot allò que havíem treballat”.