Podem viure en un món sense ossos
Escola Font del Roure - Masquefa
Primària 3r Cicle
a8060605@xtec.cat
.


Pregunta essencial, repte o servei
Podem viure en un món sense ossos? Com podem col·laborar en la conservació dels ecosistemes i el món animal?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat prengui consciència del paper essencial dels invertebrats en l’equilibri dels ecosistemes, i comprengui com les seves accions poden influir en la conservació d’aquestes espècies. Que aprengui a comunicar aquest coneixement mitjançant la creació de materials divulgatius com una revista, promovent accions de sensibilització dins la comunitat educativa i valorant la diversitat biològica com a bé comú a protegir.
Descripció del projecte i de l’obra
L’alumnat investiga la funció dels animals invertebrats en l’ecosistema i participa en una sortida educativa per observar-los en el seu hàbitat natural. A partir d’aquest coneixement, organitzen la informació i creen una revista informativa que es distribueix a totes les aules de l’escola i a les biblioteques del centre i del poble. El projecte integra la recerca, el treball en equip, la redacció, l’ús d’eines digitals i la difusió per tal de sensibilitzar la comunitat sobre la importància d’aquests animals.
Creació d’obres o productes
L’alumnat ha elaborat una revista informativa sobre els animals invertebrats. El procés ha inclòs la cerca i selecció d’informació, la redacció col·laborativa dels continguts, el disseny gràfic i la maquetació amb eines digitals. També s’han creat codis QR per ampliar continguts. La revista s’ha distribuït a tota la comunitat educativa. Aquest procés ha permès desenvolupar habilitats comunicatives, digitals i de treball cooperatiu.

Col·laboradors externs
L'Ajuntament de Masquefa, en col·laboració amb la Diputació de Barcelona, ha organitzat una activitat de sensibilització mediambiental centrada en la bassa de Masquefa. L'activitat permetrà als participants descobrir la riquesa de la fauna aquàtica local, amb especial atenció als animals invertebrats que habiten en aquest ecosistema. Espècies com insectes, crustacis i altres invertebrats aquàtics seran els protagonistes d'una jornada educativa que ajudarà a entendre la importància d'aquests organismes per al'equilibri dels ecosistemes aquàtics i la biodiversitat de la zona.
Preguntes connectores
- Com podem donar a conèixer la importància dels invertebrats a l'escola?
- Coneixem entitats que ajudin a la conservació dels animals?
- Quins ODS estarien relacionats amb la conservació dels ecosistemes i la vida animal?
- Com podem actuar davant d'actituds incíviques vers els animals?
- Creiem que hem actuat malament amb algun animal? Quan? Per què? Què vam fer?
- Com ens afectaria si desapareguessin els animals invertebrats? Per què?
- Com classificaríem els animals?
- Quins animals no tenen ossos?
Objectius d’Aprenentatge
- Utilitzar el pensament científic per entendre i explicar alguns dels fenòmens que ocorren al nostre voltant.
- Duu a terme de forma guiada un projecte, dissenyant, fabricant i avaluant diferents prototips o models, planificant objectius a curt termini i fent servir estratègies d'aprenentatge autoregulat.
- Valorar i proposar accions de conservació, protecció i millora del patrimoni natural.
- Plantejar-se preguntes sobre el món, buscant possibles solucions i aplicant-les a lʼentorn més proper.
- Analitzar les causes i les conseqüències de la intervenció humana a lʼentorn ODS.
- Observar, detectar, comprendre i interpretar canvis al medi natural.
- Crear i elaborar continguts digitals i analògics.
- Identificar fortaleses i debilitats pròpies.
Reflexió
El treball sobre el medi ambient i la importància dels invertebrats en l’equilibri dels ecosistemes, la gran diversitat que existeix i el coneixement de com diferenciar-los és un coneixement bàsic per valorar i cuidar de forma activa aquests grans oblidats. A més de col·laborar a donar-los a conèixer a la resta de comunitat a través de la difusió de la revista elaborada pels mateixos infants.