Podem construir un parc aquí?
Institut Alba del Vallès - Sant Fost de Campsentelles
ESO 1r Cicle
a8047479@xtec.cat
.


Pregunta essencial, repte o servei
Com podem saber si podem construir un parc aquí?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat fomenti l’esperit crític per tal de minimitzar els impactes ambientals de l’activitat humana.
Descripció del projecte i de l’obra
L’alumnat rep un correu d’una consultoria mediambiental que li demana col·laboració per determinar si es pot construir un parc a la seva zona. A partir d’aquesta petició, visita l’espai proposat i en fa l’anàlisi. Des del punt de vista geològic, tenint en compte elements de la geosfera, la hidrosfera i l’atmosfera, determina la idoneïtat de l’espai per a la construcció d’un espai recreatiu al municipi. Al llarg del projecte, treballa diferents activitats per aprofundir en els conceptes necessaris per redactar les seves conclusions i valorar l’impacte de la proposta en el medi ambient.
Creació d’obres o productes
L’alumnat redacta un diari d’aprenentatge on recull experiències i reflexions que li permeten seguir el seu procés i prendre consciència dels coneixements adquirits. També elabora un correu de resposta que simula una comunicació real, fomentant l’expressió escrita i l’argumentació. Finalment, construeix una maqueta sobre la sobreexplotació d’un aqüífer que l’ajuda a comprendre millor els seus efectes negatius, com la salinització i la pèrdua de qualitat de l’aigua.


Col·laboradors externs
L'empresa auditoria ambiental és la que inicia el projecte demanant el parer de l'alumnat per valorar la viabilitat d'un terreny per a construir-hi un parc.
Preguntes connectores
-Com podem ajudar a la consultoria?
-Com és el territori que ens proposen per construir el parc?
-Com són les roques que hi ha al parc?
-Quins materials podríem utilitzar per construir el parc?
-Per què tenim aigua a Sant Fost?
-Com poder reduir el nostre impacte ambiental?
-Com podem saber si el terreny assignat és viable per construir-hi un parc?
Objectius d’Aprenentatge
-Identificar els elements geològics, ambientals i biològics a tenir en compte per realitzar una construcció des d'una perspectiva sostenible.
-Identificar roques i minerals rellevants de l'entorn.
-Emprar mètodes d'observació i recollir dades per analitzar posteriorment des d'un punt de vista geològic.
-Analitzar l'estructura bàsica de la geosfera.
-Identificar roques fent ús de claus dicotòmiques.
-Analitzar les característiques de diferents roques i relacionar-les amb el seu origen.
-Relacionar determinats objectes i materials quotidians amb els minerals i les roques que s’utilitzen en la seva fabricació i anàlisi de casos amb impacte econòmic i social.
-Raonar les diferències de l'impacte que genera la compra de minerals i roques d'una pedrera de proximitat envers la importació d'aquests materials.
-Analitzar les conseqüències de la intervenció humana en el cicle de l'aigua fent ús de models.
-Avaluar l'impacte ambiental de l'ús que fan de l'aigua i dissenyar alternatives per reduir-ne el consum.
-Revisar l'impacte ambiental de les seves activitats quotidianes
-Idear alternatives per reduir la seva petjada ecològica.
-Avaluar si un nou territori és adequat per a construir-hi aplicant els coneixements adquirits.
-Elaborar un correu electrònic a partir de l'aplicació dels coneixements de geologia adquirits per donar resposta a la pregunta essencial.
Reflexió
“Amb aquest projecte he pres consciència del meu paper actiu en la societat, valorant el risc geològic i l’impacte ambiental. La meva implicació ha estat molt alta: he participat activament, lliurat les tasques i mostrat interès. Això em demostra que les propostes reals i contextualitzades fomenten un aprenentatge significatiu i el meu compromís amb el medi ambient", afirma l’alumnat participant.