Petits gestos, grans canvis
Escola Salvador Sanromà - Llinars del Vallès
Primària 3r Cicle
a8019782@xtec.cat
.


Pregunta essencial, repte o servei
Com podem saber si la nostra riera és un bon lloc per als animals, les plantes i nosaltres?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat prengui consciència del paper que juga en la preservació del medi ambient a través de la descoberta i la investigació del seu entorn més proper. A partir de l’estudi de la riera i l’observació de la brutícia, desenvolupar una mirada crítica sobre l’impacte dels residus en els ecosistemes, alhora que promoure accions creatives i col·lectives per millorar-lo, per ser agents de canvi per a un futur més net i sostenible.
Descripció del projecte i de l’obra
L’alumnat duu a terme una investigació pels carrers del poble per detectar la presència de brutícia, situar-ne els punts en un mapa i reflexionar sobre el recorregut i el possible destí final dels residus. Paral·lelament, estudia la flora i la fauna del riu i en crea un llibret divulgatiu. També elabora un eslògan, dissenya rètols i els difon per l’escola. Un cop identificat el problema, proposa solucions, les aplica i exposa el procés al vestíbul per sensibilitzar la resta d’alumnat.
Creació d’obres o productes
L’alumnat ha realitzat un projecte creatiu i compromès amb el medi ambient: ha dissenyat un mural de Llinars amb la brossa recollida, ha elaborat un llibret informatiu sobre la flora i la fauna del riu Mogent, ha creat un eslògan per promoure la cura del riu, i ha construït aparells per filtrar l’aigua i retenir residus. Finalment, ha organitzat una exposició oberta al vestíbul de l’escola per compartir amb la comunitat educativa tot el procés viscut i les accions realitzades.


Col·laboradors externs
- Ajuntament de Llinars del Vallès: ens ha proporcionat material per netejar el riu.
- Viver de Bell-lloc: ens va ajudar a netejar el riu.
- Viver de Bell-lloc, un grup format per dues fundacions del Vallès Oriental que des de diferents àmbits d’acció treballen pel mateix objectiu: promoure la inclusió social i laboral de persones amb risc d’exclusió social, en especial a aquelles amb discapacitat intel·lectual i/o trastorn de la salut mental sever.
Preguntes connectores
1. Quina brutícia hi ha als carrers de Llinars?
2. Com funcionen els ecosistemes per entendre la seva importància al món?
3. Hi ha ecosistemes en perill o hi ha perills per als ecosistemes?
4. Quines solucions creatives podem implementar per protegir els hàbitats naturals propers?
5. Com podem educar a altres membres de la comunitat sobre la importància de conservar la biodiversitat?
6. Què hem descobert sobre la biodiversitat del riu Mogent... i sobre com aprenem observant i actuant en el nostre entorn?
Objectius d’Aprenentatge
1. Interpretar la informació seleccionada per conèixer els diferents ecosistemes del món fomentant una mirada crítica i així buscar possibles solucions als problemes ecosocials.
2. Analitzar les característiques dels ecosistemes seleccionats per conèixer la diversitat biològica i la seva estructura i així valorar la importància de la conservació i desenvolupar accions responsables.
3. Prendre consciència de les conseqüències de les accions humanes en els ecosistemes per comprendre conceptes relacionats amb la sostenibilitat i així promoure una opinió crítica per implicar-se en la conservació del medi ambient.
Reflexió
Ara som molt més conscients de la importància de mantenir els carrers nets, ja que hem après que tot allò que es llença a terra pot acabar a la riera i, finalment, al mar, perjudicant els ecosistemes. Gràcies a la nostra intervenció, la riera està més neta, i pensem que la tasca de difusió que hem fet ha ajudat a sensibilitzar part de la població sobre la necessitat de tenir cura del medi ambient i actuar de manera responsable amb l’entorn que compartim.