Projecte

Per què som com som?

Escola Josep Manuel Peramàs - Mataró

Primària 3r Cicle

a8020917@xtec.cat

.

Share
Etapa/Cicle
Primària 3r Cicle
Àmbits d’acció
Drets humans i equitat
Tecnologies Maker
Plòter de tall
Durada
més de 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Per què som com som?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat conegui els seus hàbits, el funcionament i canvis del seu cos per aplicar millores en el benestar personal i desenvolupar actituds de respecte cap a un mateix i cap a la diversitat de la societat en la que vivim.
Aquest projecte parteix dels canvis que l’alumnat està experimentant en relació al seu cos i la seva identitat i de la necessitat garantir l’equitat d’accés a la informació, ja que aquesta no sempre es troba disponible a casa per motius culturals, religiosos o de desconeixement.

Descripció del projecte i de l’obra

L’alumnat de 6è inicia un procés d’autoconeixement a partir de l’anàlisi dels seus esmorzars així com dels seus hàbits i canvis corporals. Investiga el funcionament del cos, la pubertat i la construcció de la identitat, reflexionant críticament sobre el benestar i els valors socials. A través de tallers amb col·laboracions externes, recerques i activitats creatives, comprèn i respecta la diversitat física, emocional, de gènere i orientació desenvolupant una mirada empàtica i compromesa amb una societat més justa, inclusiva i respectuosa amb totes les realitats.

Creació d’obres o productes

L’alumnat ha creat maquetes dels aparells reproductors, la disfressa de Carnaval inspirada en Keith Haring (artista referent del col·lectiu LGTBIQ+) i, col·laborativament, amb les famílies han col·locat un logotip inclusiu a les portes dels lavabos, fruit d’un procés de disseny amb prototipatge, revisió i reflexió. Més que una obra artística, és un símbol de respecte, diversitat i inclusió, que quedarà instal·lat a l’escola com a recordatori dels valors treballats. Aquesta experiència ha convertit l’alumnat en agent de canvi, deixant una empremta real a l’escola.

Col·laboradors externs

Marc (ex president de l’associació col·lectiu LGTBIQ+de Catalunya) i Elisabet Pérez (educadora sexual): van realitzar diferents dinàmiques enfocades a tractar la identitat de gènere, l’orientació sexual, el sexe assignat al néixer, l’expressió de gènere i els estereotips/prejudicis de la societat en vers el col·lectiu LGTBIQ+. Aquestes activitats van inspirar a la creació d’un joc de banderes i la creació (amb retalls) de persones tenint present la diversitat de la nostra societat. Ambdues col·laboradores van parlar amb un llenguatge clar i directe, i van saber connectar amb l’alumnat.

Preguntes connectores

Quins són els meus hàbits?
Què et manté viu?
Per què el meu aparell reproductor canvia?
Com t'identifiques?

Objectius d’Aprenentatge

Identificar els hàbits i aplicar allò après per tal de millorar el benestar personal.
Comparar les dades obtingudes d'un gràfic per tal d'observar la realitat de la classe.
Conèixer els diferents aparells que intervenen en el nostre cos per explicar-ho a la resta de l'alumnat.
Saber el funcionament dels òrgans que intervenen en l'aparell reproductor i els canvis que experimenta el cos.
Debatre sobre els estereotips i prejudicis per tal d'identificar i respectar la diversitat de la societat.
Dissenyar un logotip inclusiu per les portes del lavabo per tal d'evitar la discriminació de gèneres.

Reflexió

Docents: “Sabem que tractar temes com la sexualitat, els canvis corporals, la identitat o la diversitat pot generar dubtes, pors o resistències. Però precisament per això, val la pena arriscar-se. L’experiència ens ha demostrat que quan les coses es fan amb respecte, claredat i sentit pedagògic, l’impacte és profund i positiu.” Alumnat: “Hem après moltes coses sobre el nostre cos, com cuidar-nos i respectar els altres. Ens ha agradat parlar de temes que mai havia parlat obertament. Entenem millor la diversitat.