Projecte

Per què s’acumula l’aigua al pati?

Escola Pax - Tarragona

Primària 2n Cicle

e3007117@xtec.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
Primària 2n Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient Tecnologia i Comunicació
Tecnologies Maker
Tall làser Eines manuals
Durada
entre 25 i 35 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Què podem fer perquè no s’acumuli l’aigua al pati de l’escola?

Propòsit del projecte

El propòsit del projecte és desenvolupar competències científiques, tecnològiques i ciutadanes a través de l’estudi i l’anàlisi d’un problema real del nostre entorn proper: l’acumulació d’aigua al pati de l’escola. L’objectiu és promoure una actitud investigadora, fomentant la consciència cívica i la recerca de solucions pràctiques i basades en evidències per mitigar els efectes dels aiguats.

Descripció del projecte i de l’obra

A partir d’una metodologia activa i col·laborativa, han identificat zones de risc, realitzat documentació fotogràfica i ubicat els punts conflictius en un plànol del centre. S’han analitzat factors ambientals com el pendent, el tipus de sòl i el sistema de drenatge. Amb el suport d’un geòleg expert (Oriol Guinart) i varis membres de Protecció Civil, han experimentat amb diferents escenaris i dissenyat solucions. El projecte combina la recerca científica amb l’ús de tecnologies digitals i accions de comunicació, com ara entrevistes i presentacions.

Creació d’obres o productes

S’ha creat un joc de taula col·laboratiu titulat “Operació Aiguat” que simula un recorregut per l’escola en què cal superar reptes vinculats a la gestió de l’aigua i riscos d’inundació. El joc inclou un tauler amb zones geogràfiques del pati, cartes de situació, reptes d’actuació i fitxes de joc, i permet posar en pràctica els coneixements adquirits sobre drenatge, mesures de prevenció i presa de decisions en situacions de risc.

Col·laboradors externs

Oriol Guinart (Geòleg): Aporta coneixements tècnics sobre geologia, sòls i drenatge.
Membres de Protecció Civil de Tarragona: Proporciona dades reals sobre riscos urbans i connecta el projecte amb la gestió d’emergències.
Comunitat educativa: Implicades en la reflexió i la validació de propostes.

Preguntes connectores

De què depenen les inundacions a la nostra escola?
Com podem entendre millor els factors que afecten les inundacions?
Quines propostes de millora aplicaríem per reduir l’impacte dels aiguats?
Com afecta el tipus de sòl o el pendent en el desguàs de l’aigua?
Com podem fer arribar les nostres conclusions a la comunitat educativa?

Objectius d’Aprenentatge

Identificar i analitzar factors ambientals (sòl, quantitat d’aigua, pendent, tipus de drenatge) que contribueixen a les inundacions.
Dissenyar i realitzar experiments senzills per comprovar hipòtesis relacionades amb el comportament de l’aigua.
Utilitzar tecnologies digitals per documentar el procés de recerca.
Desenvolupar habilitats de comunicació científica mitjançant la realització d’entrevistes, presentacions orals i materials multimèdia.
Elaborar un joc educatiu com a producte final, aplicant el pensament creatiu i les eines de l’aula maker (disseny, fabricació, prototipatge).
Integrar valors de sostenibilitat mitjançant l’ús del paper plantable com a suport de difusió, fomentant la consciència ecològica.
Participar activament en la recerca col·laborativa i la presa de decisions per millorar l’entorn escolar.
Comunicar els resultats i el producte final del projecte a la fira FAIG, en un context real de difusió i interacció amb la comunitat.
Promoure la consciència cívica sobre la gestió dels riscos naturals i la responsabilitat compartida.

Reflexió

“Amb aquest projecte he après a observar millor el meu entorn i a buscar solucions reals als problemes de l’escola. Ara em sento més capaç de treballar en equip i de proposar millores per a tothom.” - Alumnat “El projecte ha fet que els alumnes esdevinguin més conscients i responsables del seu entorn, connectant els aprenentatges amb la vida real.” - Equip docent