Projecte

Per què hi ha pocs ocells al pati?

Escola Pericot - Girona

Infantil

b79008675@xtec.cat

.

Share
Etapa/Cicle
Infantil
Àmbits d’acció
Medi Ambient
Tecnologies Maker
Impressora 3D Talladora làser
Durada
més de 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Per què hi ha pocs ocells al nostre pati?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat aprengui a conèixer i respectar els ocells del pati, desenvolupi habilitats d’observació, treball en grup i responsabilitat ambiental, i transformi l’entorn proper incrementant la biodiversitat i conscienciant la comunitat sobre la importància dels ocells.

Descripció del projecte i de l’obra

Primer, l’alumnat va reunir informació sobre espècies locals i va fer un inventari amb suport bibliogràfic i observació directa. Després, en grups, van dissenyar i prototipat menjadores i caixes‑niu, dissenyant el material al pati. Finalment, van implementar-les i van monitorar l’evolució amb fitxes i registres d’ús.

Creació d’obres o productes

L'alumnat ha creat menjadores a diferents espais del pati, juntament amb la construcció de caixes niu. Tanmateix, han muntat un petit punt d’observació a prop de les menjadores per veure si la construcció funciona.

Col·laboradors externs

Departament de Biologia de la Udg, Sorbus (empresa d' activitats i tallers de natura),

Preguntes connectores

Per què hi ha ocells que volen i que no?
Per què els ocells són tan diferents i tenen plomes de diferents colors?
Quins ocells visiten el nostre pati?
Què podem fer per millorar la supervivència i hàbitat dels ocells que visiten el nostre pati?

Objectius d’Aprenentatge

Observar i conèixer les característiques del vol dels ocells, comprenent les característiques naturals que els permeten volar.
Conèixer i classificar els ocells segons els seus hàbitats i alimentació i adonar-se d'algunes diferències i similituds entre algunes espècies.
Identificar i verificar els ocells que venen al pati mitjançant l’observació directa i l’ús de materials de suport.
Col·laborar en la millora del seu hàbitat i la biodiversitat a través d’accions concretes com la creació de menjadores, la plantació d’arbustos i la neteja de caixes niu..

Reflexió

Aquest projecte ha estat molt més que una activitat didàctica: ha estat una manera d’aprendre amb el cap, les mans i el cor. Els infants han observat, investigat, creat i ajudat, desenvolupant una mirada curiosa, respectuosa i compromesa amb el nostre entorn natural.