
Pregunta essencial, repte o servei
Per què hi ha pocs ocells al nostre pati?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat aprengui a conèixer i respectar els ocells del pati, desenvolupi habilitats d’observació, treball en grup i responsabilitat ambiental, i transformi l’entorn proper incrementant la biodiversitat i conscienciant la comunitat sobre la importància dels ocells.
Descripció del projecte i de l’obra
Primer, l’alumnat va reunir informació sobre espècies locals i va fer un inventari amb suport bibliogràfic i observació directa. Després, en grups, van dissenyar i prototipat menjadores i caixes‑niu, dissenyant el material al pati. Finalment, van implementar-les i van monitorar l’evolució amb fitxes i registres d’ús.
Creació d’obres o productes
L'alumnat ha creat menjadores a diferents espais del pati, juntament amb la construcció de caixes niu. Tanmateix, han muntat un petit punt d’observació a prop de les menjadores per veure si la construcció funciona.


Col·laboradors externs
Departament de Biologia de la Udg, Sorbus (empresa d' activitats i tallers de natura),
Preguntes connectores
Per què hi ha ocells que volen i que no?
Per què els ocells són tan diferents i tenen plomes de diferents colors?
Quins ocells visiten el nostre pati?
Què podem fer per millorar la supervivència i hàbitat dels ocells que visiten el nostre pati?
Objectius d’Aprenentatge
Observar i conèixer les característiques del vol dels ocells, comprenent les característiques naturals que els permeten volar.
Conèixer i classificar els ocells segons els seus hàbitats i alimentació i adonar-se d'algunes diferències i similituds entre algunes espècies.
Identificar i verificar els ocells que venen al pati mitjançant l’observació directa i l’ús de materials de suport.
Col·laborar en la millora del seu hàbitat i la biodiversitat a través d’accions concretes com la creació de menjadores, la plantació d’arbustos i la neteja de caixes niu..
Reflexió
Aquest projecte ha estat molt més que una activitat didàctica: ha estat una manera d’aprendre amb el cap, les mans i el cor. Els infants han observat, investigat, creat i ajudat, desenvolupant una mirada curiosa, respectuosa i compromesa amb el nostre entorn natural.