Projecte

Per què el nostre cos es pot moure?

Escola Can Puig - Banyoles

Primària 2n Cicle

b7005182@xtec.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
Primària 2n Cicle
Àmbits d’acció
Tecnologia i Comunicació Salut i Benestar
Tecnologies Maker
Tall làser Biomaterials Eines manuals Audiovisual Electrònica
Durada
entre 35 i 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com és possible que el nostre cos pugui fer tants moviments diferents? Què passa dins nostre quan saltem, correm, ballem, juguem…?

Propòsit del projecte

Ens vam endinsar en el coneixement del nostre cos per entendre com funciona i com ens permet fer moviments com caminar, córrer, saltar o fer activitats del dia a dia. A més, vam reflexionar sobre com tenir cura del nostre cos a través d’hàbits saludables que ens ajudin a mantenir-lo fort i en forma. Finalment, també vam parlar de com ens veiem a nosaltres mateixos i de la importància de respectar i valorar tots els cossos, siguin com siguin.

Descripció del projecte i de l’obra

El projecte comença amb l’observació d’una dansa que desperta preguntes sobre el moviment del cos. A partir d’aquí, els infants inicien una investigació per descobrir com ens movem. Mitjançant activitats vivencials, materials visuals, lectures i experiments, exploren el funcionament dels ossos, músculs i articulacions, i la seva relació amb el moviment. També descobreixen que el cervell és qui coordina i controla tot el procés.

Creació d’obres o productes

Mitjançant activitats vivencials, observació de materials visuals i anatòmics, lectura de textos adaptats i experiments senzills, descobriran com funcionen els ossos, els músculs i les articulacions, i quina funció té cadascun en el moviment. A més, entendran que el cervell és l’òrgan principal que coordina i controla tot el procés, enviant les ordres necessàries perquè el cos es mogui. Han dissenyat una mà robòtica, un esquelet amb la talladora làser i han construït una figura de Giacometti

Col·laboradors externs

Per completar el projecte i connectar l’aprenentatge amb la vida real, comptarem amb la participació d’un pare de la classe, que és fisioterapeuta i nutricionista. Vindrà a l’aula per explicar als alumnes com podem cuidar el nostre aparell locomotor en el dia a dia.

Preguntes connectores

Què necessita el nostre cos per moure's?
Quin paper tenen els ossos quan ens movem?
Com seria el nostre cos si no tinguéssim músculs?
Què passaria si els nostres braços i cames fossin rígids com un pal? Com ens mouríem?
Què hem de fer per què el nostre cos estigui sa? (hàbits saludables)
Com sap el nostre cos quan i com s’ha de moure? (sistema nerviós)
Com podem difondre tota el que hem après?

Objectius d’Aprenentatge

Identificar les principals parts de l'aparell locomotor per conèixer millor el propi cos, entendre com ens movem i actuar de manera responsable amb la nostra salut.
Reconèixer i saber situar els principals ossos, músculs i articulacions del cos per saber com s’organitzen i on es troben.
Interpretar la relació de treball que hi ha entre ossos, músculs i articulacions per permetre i fer possible el moviment corporal.
Formular preguntes i escoltar explicacions d’un/a fisioterapeuta per comprendre com prevenir lesions i mantenir el cos sa a través d’hàbits posturals i de moviment adequats.
Associar els coneixements i aprofundir en la comprensió de la importància dels diferents sistemes (ossi, muscular i nerviós) per les funcions humanes essencials de moviment, circulació, respiració i digestió, per tenir una visió integral de les funcions vitals.
Aplicar instruccions i conceptes bàsics de programació per construir una mà robòtica funcional amb l’objectiu d’entendre el moviment i fomentar el treball en equip.
Dissenyar una escultura d’una figura humana, inspirada en l’artista Giacometti per representar l’estructura del cos i la seva capacitat de moviment.
Elaborar pòsters informatius sobre hàbits saludables per compartir els coneixements adquirits en espais educatius i sanitaris per fomentar la comunicació i la responsabilitat social en l’alumnat i conscienciar la comunitat sobre la importància de cuidar el cos.

Reflexió

Els alumnes de 3r han viscut el projecte amb entusiasme i curiositat, connectant coneixements amb l’experiència corporal. Mitjançant l’observació, l’experimentació i la robòtica, han aprofundit en el moviment i integrat les TAC de manera significativa. Han gaudit descobrint, compartint i prenent consciència del seu cos en moviment. El projecte ha afavorit la descoberta activa, el pensament crític i la comprensió del propi cos.